Discussie politie-prikbord

  • Nils

    Tim, even een serieus vraagje aan jou: je ondertekent met ‘EHV-er en Jeugd EHBO-instructeur’. Dat eerste is voor mij duidelijk, dat tweede echter niet helemaal. De functie begrijp ik natuurlijk wel, maar de ‘titel’, om het zo maar te zeggen, niet.

    Heb je daar nou een opleiding voor gedaan, net als een kader-instructeur en beschik je over een diploma daarvoor, of is dat, oneerbiedig gezegd, een min of meer zelfbenoemde functie?

    Let op: dit is serieus bedoeld! (al erg zat dat ik dat er extra bij moet zetten;-) ) Komt namelijk voort uit het feit dat ik weet van EHBO-ers, zijnde geen instructeurs, die les geven op scholen. Het gaat mij ook niet om kritiek over het wel of niet volgen van kaderopleiding etc.

  • Tim Smeets

    Beste Nils,

    Je vraag vind ik niet niet raar. Ik het proberen uit te leggen.

    Het Oranje Kruis organiseerd bijscholingscursussen voor EHV-ers die Jeugd EHBO A lessen willen gaan geven. Zij noemen deze personen Instructeurs Jeugd EHBO A. Na het volgen van deze cursus krijg je een bewijs van deelname en mag je je zo noemen. Hierna kun je nog verder gaan met de bijscholingscursus Instructeur Jeugd EHBO B, welke alleen te volgen is door personen die de bijscholingscursus Jeugd EHBO A gevolgd hebben. Voor beide cursussen geldt overigens dat je GEEN EH-instructeur (kaderinstructeur) mag zijn en ook niet met die opleiding bezig mag zijn. Dit kijken ze goed na!

    Aangezien deze ‘titel’ Instructeur Jeugd EHBO A en/of B, vrij lang is, mag hij, voor zover ik weet, ingekort worden tot Jeugd EHBO instructeur.

    Ik ben het met je eens, het klinkt verwarrend, maar toch ook weer niet. Er is precies afgebakend wat je wel mag doceren en wat niet. Je mag GEEN volwassenen lesgeven. Of het ondersteunen van een EH-instructeur (kaderinstructeur) wel mag weet ik niet.

    Hopelijk heb ik je vraag zo goed beantwoord. Indien je nog vragen hebt, mag je me ook mailen.

    groeten

    Tim.

  • Nils

    Bedankt! je antwoord is zeer duidelijk en verhelderend.

  • Tim Smeets

    Nog een ding toevoegen:

    Het bewijs van deelname ontvang je niet zomaar. Je huiswerk moet beoordeeld worden met minimaal voldoende. Anders heb je pech.

    Groet

    Tim Smeets