evenementen

• huib

Wievan jullie weet of het wettelijk verplicht is tijdens een evenement dat er gediplomeerde ehbo,rs aanwezig zijn ,ik zelf denk van wel maar ik kan het nergens terug vinden ooit heb ik het ergens gelezen maar ik weet niet meer waarin .

• John Kristelijn

Hoi Huib,

Of het echt wettelijk geregeld is weet ik niet maar steeds meer gemeenten gaan hier toe wel over als er vergunningen worden aangevraagd om een evenement te mogen organiseren. In de aanvragen van de Gemeente Tilburg staat dat er EHBO aanwezig moet zijn. Je moet ook aangeven welke vereniging de hulpverlening op zich zal nemen.

Groeten, John Kristelijn

• Martin

In principe moeten alle gemeenten vergunning aanvragen voor evenementen laten passeren bij de GHOR. Deze bepaalt wat voor geneeskundige inzet er plaats moet vinden. Bij kleine evenementen zullen dit ehbo-ers kunnen zijn. Bij andere (grotere) evenementen zullen hiervoor ervaren hulpverleners ingezet moeten worden.

• Anne

Elke gemeente heeft zijn eigen regels. Waar één gemeente zegt dat de inzet van bijv. BHV'ers voldoende is zal een ander zeggen dat er EHV'ers nodig zijn.

• Muurbloempje

Via de NIBRA( Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding), is het mogelijk een boekje met de Titel Leidraad Veiligheid publieksevenementen te bestellen, is wel niet goedkoop. www.nibra.nl

• Joop

Anne,

Wat Martin zegt klopt meer……….

• Anne

Toch is mijn ervaring anders. Onze EHBO vereniging maakt nog deel uit van een EHBO kring en daar hebben we deze situatie beproken. De plaatselijke brandweer komt langs en bepaald wat er aan hulp aanwezig moet zijn. Bij ons in de gemeente komt het er vaak op neer dat een aantal BHV'ers voldoende zijn.In een naast gelegen gemeente is er vaker de inzet van EHBO'ers nodig.

Joop! zou het dan kunnen zijn dat de aanvragen via GHOR lopen dat zij over het algemeen de adviezen van de gemeente overnemen?

• Martin

Je draait de rollen om, de gemeente dient de adviezen van de ghor op te volgen en niet andersom, de ghor is voor de gemeente het advies orgaan op het gebied van de geneeskundige hulpverlening. Dat de brandweer dit regelt is een vreemde en slechte zaak. Dat is een taak van de ghor, is toch ook vreemd als de ghor bij jullie langs komt om te zeggen waar je je brandblussers moet neer zetten.