Reanimatie!

• John

Hoi,

Gisteravond reanimatie gehad volgens de wijze van de Hartstichting. Wat mij opviel was dat bepaalde handeling anders zijn dan wordt vermeld in het Oranje Kruis boekje 24e druk.

De handelingen waren: aanschudden (naast de schouders) Kinlift (vingertoppen wijze richting het hoofd).

Als je van een reanimatie-docent, reanimatie krijgt bij een herhalingsles volgens de hartstichting en zelf eerstehulpinstructeur bent en haar gaat ondersteunen bij de les (19 cursisten). Wat moet je dan aanhouden, de handelingen volgens de Hartstichting of volgens de 24e druk Oranje kruis.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

gr, john

(aankomend) eerstehulpinstructeur

• peter h

Hoi John,

waar zit het verschil volgens jou. Ik kan het uit je verhaal niet opmaken….

groet,

Peter

• hans

Nee ik ook niet helemaal.

Maar ehbo vereniging lijkt me dat je het ehbo boekje aan houd

• John

Hoi,

Het verschil zit in hoe je de handen plaatst. In het oranje kruis boekje staat op de schouders naast de nek. Bij de hartstichting staan de handen op de bovenarm (schouderhoogte) Volgens het Oranje kruis staat de vingers bij de kinlift evenwijdig met de grond tegen de kin. Bij de hartstichting worden de vingertoppen onder de kaak geduwd waarbij je in het zachte gedeelte onder de kin aanraakt.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Wat betreft je moet het boekje aan houden, ben ik het roerend met je eens maar als je als eerstehulpinstructeur de reanimatie-docente helpt bij haar les, wat moet je dan aan houden.

gr, john

• John Kristelijn

Hoi,

Ik ben ook bezig met een opleiding voor instructeur Eerste Hulp.

Ook ik ben van mening dat het Oranje Kruisboekje 24e druk bepalend moet zijn voor een opleiding Eerste Hulp.

Maar het beste is om met de reanimatie-docent vooraf te bespreken wat jullie aanhouden. Zodat er dan geen verwarring ontstaat bij de cursisten.

Succes verder met je opleiding, ik weet wat je doormaakt.

John Kristelijn

• peter h

Ha die John, (K)

ik dacht al dat jij de vraag had gesteld, maar er zijn dus meer hondjes die Fikkie heten en de opleiding doen.

Plaats van de handen bij het schudden: maakt denk ik niet zo heel veel uit. Er wordt ook door docenten geleerd om niet te schudden, maar alleen de schouders naar beneden te drukken. Anderen leren weer om met 1 hand het hoofd vast te houden en met de ander te schudden.

Het gaat om het doel wat je bereiken wilt: contact met het slachtoffer.

De vingers bij de kinlift. In principe in “pistool”houding. Maakt ook niet zoveel uit hoe je de vingers plaatst: horizontaal of verticaal. Let er wel op dat de knokkels van de andere vingers niet tegen het strottenhoofd aankomen.

Ook hier weer: als het doel bereikt wordt…kin omhoog. Bij de 1 gaat het makkelijker op de nen manier, bij de ander op de andere manier.

Geen enkele hulpverlener is hetzelfde, en ook geen enkel slachtoffer.

Beide Johns: succes met de opleiding en ik hoop jullie snel als collega's te mogen begroeten.

Peter

• G.

Hallo allemaal,

Las net jullie berichten. Weet niet of jullie wat aan mijn advies hebben maar toch. Ben zelf ambulancechauffeur. Bij de chinlift doen wij het op de wijze van de hartstichting. Wijsvinger en middelvinger plaatsen achter de voorzijde van de kaak en dan rustig omhoog en richting de buik trekken. De andere wijze die lullie beschrijven door de hele kaak vast te pakken zou wel kunnen maar hiervoor heb je dan 2 handen nodig terwijl je die tweede hand in dit geval beter voor andere werkzaamheden kan gebruiken.

Over het schudden bij een reanimatie begrijp ik niets. Je gaat een patient die buiten bewustzijn is toch niet lopen schudden. Dit kan in sommige gevallen ernstiger letsel veroorzaken bij de patient. Doe maar gewoon de pijnprikkel in de monnikkapsspier of in de nagelriem. Dit behoord voldoende reactie te geven. Schudden is echt belachelijk.

Groeten G.

• ambuchauf

sorry hoor maar is dit relevante informatie. Aanschudden is aanschudden. Alleen uitkijken ivm nekletsel

• Marco

Beste G,

De uitleg die je geeft over de kinlift is die van de jawtrust>>>kaakduw.

In het Oranje kruisboekje 24 ste druk staat de kinlift goed omschreven, die moet men ook aanhouden. De NRR-richtlijnen zijn er niet voor niets, waarom dan nog steeds discussie over dit soort onderwerpen vraag ik mij af? Brengt alleen maar verwarring en soms irritatie wat niet nodig is.

Wat betreft het (voorzichtig) aanschudden van een slachtoffer door een Eerste Hulpverlener (voorheen EHBO-er) het volgende:

Het is gebleken dat alleen aanspreken en aanschudden door niet -professionele hulpverleners>>>>lees Eerste Hulpverleners voldoende is om bewusteloosheid vast te stellen, ook internationaal. Dit is afgesproken om uniformiteit te krijgen en te houden en dus om de kwaliteit van de hulpverlening te waarborgen. Het is dus ook een NRR-richtlijn. Schudden is dus niet belachelijk, er is over nagedacht. Wat er door de professionele hulpverleners gedaan wordt is dus iets heel anders, (aspirant) Eerste Hulpverleners worden vanaf 1 augustus 2003 volgens de Nrr-richtlijnen opgeleid waarin de bekende ABC-methodiek uitvoerig ter sprake komt zij het in een wat vereenvoudigde vorm, maar die zeker aansluit bij onze methodiek in de ambulancezorg.

groetjes,

Marco, ambulanceverpleegkundige/instructeur BLS-AED.

• steven

hoe moet je reanimeren? dat wil ik wetenMarco schreef:

>

> Beste G,

>

> De uitleg die je geeft over de kinlift is die van de

> jawtrust>>>kaakduw.

> In het Oranje kruisboekje 24 ste druk staat de kinlift goed

> omschreven, die moet men ook aanhouden. De NRR-richtlijnen

> zijn er niet voor niets, waarom dan nog steeds discussie over

> dit soort onderwerpen vraag ik mij af? Brengt alleen maar

> verwarring en soms irritatie wat niet nodig is.

> Wat betreft het (voorzichtig) aanschudden van een slachtoffer

> door een Eerste Hulpverlener (voorheen EHBO-er) het volgende:

> Het is gebleken dat alleen aanspreken en aanschudden door

> niet -professionele hulpverleners>>>>lees Eerste

> Hulpverleners voldoende is om bewusteloosheid vast te

> stellen, ook internationaal. Dit is afgesproken om

> uniformiteit te krijgen en te houden en dus om de kwaliteit

> van de hulpverlening te waarborgen. Het is dus ook een

> NRR-richtlijn. Schudden is dus niet belachelijk, er is over

> nagedacht. Wat er door de professionele hulpverleners gedaan

> wordt is dus iets heel anders, (aspirant) Eerste

> Hulpverleners worden vanaf 1 augustus 2003 volgens de

> Nrr-richtlijnen opgeleid waarin de bekende ABC-methodiek

> uitvoerig ter sprake komt zij het in een wat vereenvoudigde

> vorm, maar die zeker aansluit bij onze methodiek in de

> ambulancezorg.

>

> groetjes,

>

> Marco, ambulanceverpleegkundige/instructeur BLS-AED.