Volledig EHBO

• Brandweerman

Goeiemiddag allen,

Ik heb een vraag: Ik heb laatst iemand gesproken die zijn volledige ehbo in zn bezit heeft. Nu is mijn vraag, wat wordt hieronder verstaan, ofwel, welke modules moet je daarvoor hebben? Is dit bijvoorbeeld AED, Verbandleer of zoiets????

Ik hoor graag van jullie,

Groeten

• ehbonop

Beste brandweerman,

Ik denk dat deze persoon bedoelde dat hij nog het “oude” diploma ehbo heeft, tegenwoordig heet dit namelijk Diploma Eerste Hulpverlener.

Dit diploma staat gelijk aan het eenheidsdiploma,is gegeven volgens de 24e druk van het Oranje Kruis. dit is inclusief reanimatie.

Wel kun je inderdaad aanvullende modules halen, deze hebben alleen toegevoegde waarde.

Modules op dit moment zijn Kleine ongevallen (voorheen verbandleer)

EHBO bij Kinderen, EHBO bij wandelletsels.

De AED is op dit moment nog niet een toegevoegde module van het Oranje Kruis, maar kan bij commerciële bedrijven behaald worden.

In 2004 zal ook de module EHBO bij Sport verschijnen heb ik begrepen.

• Jeannette

Een uitspraak die je wel vaker hoort bij mensen die in het bedrijfsleven te maken hebbne met BHV-ers (bedrijfshulpverleners). Zij hebben “alleen” levensreddend handelen in hun opleiding gekregen. Iemand met een Eerste Hulp diploma wil nog wel eens het verschil proberen uit te leggen met de kreet “volledig diploma”.

succes