plaatselijk letsel?

• Jaap

Hallo,

ik doe zo'n ehbo cursus en het is mij inmiddels wel duidelijk, dat de vitale functies altijd voor het plaatselijk letsel gaan (logisch). Maar mijn vraag is: waar ligt nou de grens, dat je de vitale functies nog wel gaat checken, en niet?

2 voorbeelden

A) iemand raakt op zijn werk met zijn vinger in een snijapparaat. Zn vinger ligt eraf. Ga je dan eerst die vitale functies (bewustzijn/luchtweg/ademhaling) af, of richt je je direct op die bloedende wond (druk uitoefenen).

B) iemand krijgt een chemische stof in zijn oog. Zelfde vraag als hierboven; wat moet je doen? (gelijk spoelen of eerst nog vitale functies)

Het lijkt mij nl. in sommige situaties, zoals de bovengenoemde, nogal nutteloos om dan de vitale functies te checken. Je gaat toch ook niet bij iemand die met voetbal zijn knie bezeert eerst kijken of ie nog ademt :-)

thnx

• Mariska

Hoi Jaap,

Als iemand gilt dat zijn vinger er af is gesneden, kun je je direct op de wond richten. Je hebt namelijk in 1 seconde al vastgesteld dat iemand bij bewustzijn is, dat hij ademt en dat hij nog circulatie heeft. Hetzelfde geldt voor voorbeeld 2. Een bewusteloos slachtoffer met een chemische stof in zijn oog: eerst vitale functies beoordelen. Een slachtoffer die een chemische stof in zijn oog krijgt, zal bij bewustzijn zijn, hij zal pijn hebben en schreeuwen om hulp: jij weet dan al dat de vitale functies in orde zijn.

Het is altijd wel zaak op de 5 belangrijke punten te letten. In jouw voorbeelden vind ik punt 1 (let op gevaar, voor jezelf. omstanders en het slachtoffer) heel belangrijk (snijapparaat uit, waar komt de chemische stof vandaan, zijn daar nog meer mensen). Meldt ook aan de professionele hulp om welke stof het gaat, leg de afgsneden vinger in een plastic zak en die zak weer in een andere plastic zak met smeltend ijs en geef dit met het slachtoffer mee).

Terwijl je eerste hulp verleent, houd je contact met je slachtoffer: blijf met hem praten, houd hem in de gaten, zodat je op tijd merkt dat het slechter met hem gaat. Hij kan bij een ernstige uitwendige wond zoveel bloed verliezen dat zijn bloedsomloop in gevaar komt.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord meer duidelijkheid hebt gegeven.

Groeten,

Mariska

• Jaap

Zo dank je wel, een superduidelijk antwoord! ( en op zich wel logisch inderdaad, iemand die net zijn/haar vinger kwijt geraakt is ligt hoogstwaarschijnlijk niet doodstil op de grond !

IIg bedankt!

• kadertje

als iemand gewoon aanspreekbaar is hoef jij geen vitale functies te nakijken, zodra dit veranderd ga je dit wel doen