geen mond op mond beademing

• corina

Ik ben op zoek naar (officiele) informatie over de nieuwe methode van bls waarbij geen mond op mond beademing wordt toegepast.

• peterh

is er nog niet voor zover ik weet.

Dit onderwerp is pasgeleden in een ehbo-blad ter sprake gekomen en toen werd er verteld dat er nog onderzoek naar werd gedaan. Bovendien kan het nog wel even duren voordat er van officiele kant info wordt aangeboden, omdat dit ook betekent dat de ehbo- en bhv-lessen weer omgegooid moeten worden.

Groet

Peter

• Stefan

Hoi Corina.

Wat bedoel je met geen mond op mond beademing??

Bedoel je hiermee dat je niet direct mond op mond doet maar met behulp van een beademingsmasker, of met een ballon??

Je hebt anders altijd nog de methode van Holger Nielson, maar die was al antiek toen mijn opa op de kleuterschool zat. Alhoewel het wel werkt.

• JB

Ballon ???? Ik denk dat dat niet van de EHBO is maar meer voor profs. We hebben pocketmasks met een tuutje waarin je moet blazen er KAN een ballon opaan gesloten worden door bevoegde/bekwamen mensen zoals ambu personeel.

De politie gebruiken die maskers ook , natuurlijk zonder ballon.

Groetjes Joost.

• peterh

jongens,

het gaat erom dat er tijdens de reanimatie ALLEEN nog maar gemasseerd wordt, en niet beademd.

Er schijnen rapporten uit de USA te zijn, waarin wordt vermeld dat de overlevingskans groter is, als je alleen masseert.

Tijdens het masseren worden ook de longen ingedrukt, en zetten weer uit, waardoor er “automatisch” lucht in de longen komt.

Hier zullen eerst harde cijfers voor moeten worden getoond, en nader onderzoek naar worden gedaan, alvorens men dit ook in NL gaat introduceren.

Groet,

Peter

• Stefan

Dus reanimeren wordt er alleen maar makkelijker op bedoel je.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik op de EHBO cursus 2 asma patienten heb lopen die niet voldoende lucht hebben om een beademing te doen.

Als deze cijfers uit de USA positief uitpakken zouden ze dus wel in aanmerking komen voor hun reanimatie.

We wachten met spanning af.

• peterh

Stefan,

ik weet niet of het makkelijker wordt. de 1 is beter in masseren, de ander in beademen. maar voor astma-patienten wordt het idd makkelijker.

Ben jij ook instructeur?

In ehbo-magazine of Reddingswezen (heb even geen tijd om te kijken welke) wordt er met een ingezonden stuk op ingegaan.

groet,

Peter

• Stefan

Hoi peterh

Ik ben inderdaad ook instructeur voor zowel EHBO als reanimatie en AED/BLS.

Ik heb het stuk nog niet echt goed doorgelezen (foei)

Zal ik zeker nog even doen.peterh schreef:

>

> Stefan,

>

> ik weet niet of het makkelijker wordt. de 1 is beter in

> masseren, de ander in beademen. maar voor astma-patienten

> wordt het idd makkelijker.

>

> Ben jij ook instructeur?

>

> In ehbo-magazine of Reddingswezen (heb even geen tijd om te

> kijken welke) wordt er met een ingezonden stuk op ingegaan.

>

> groet,

>

> Peter

• HB

Kapbeademing is een voorbehouden handeling en mag dus alleen door hiervoor geregistreerden vakbekwamen mensen gedaan worden.

Het kapbeademen wat gedaan word door de ambulance is zelfs de meest moeilijke vorm van beademen aangezien je niet met nuchtere patienten werkt. dit kan grote gevolgen hebben voor de patient in het herstelproces.

• Pleeg

Kapbeademing komt volgens mij niet voor in het lijstje voorbehouden handelingen binnen de wet BIG, wel ben ik met je eens dat het een risicovolle handeling kan zijn, maar is absoluut niet voorbehouden aan.

Voorbehouden handelingen wet BIG moet je denken aan:

– heelkundige handelingen;

– verloskundige handelingen;

– catheterisaties en endoscopieën;

– puncties en injecties;

– narcose;

– gebruik van radio-actieve stoffen en ioniserende straling;

– cardioversie;

– defibrillatie;

– elektroshock;

– steenvergruizing;

– kunstmatige fertilisatie.