geen mond op mond beademing

• Stefan

Ventilatie tijdens reanimatie

Recent is in de literatuur een discussie op gang gekomen over de noodzaak van ventilatie tijdens de eerste fase van een reanimatie. Voor de duidelijkheid, we spreken over ventilatie en niet over de toediening van zuurstof. In een studie met varkens was er geen verschil in overleving (7 resp. 8 van de 11) tussen proefdieren die alleen werden gemasseerd en proefdieren die werden gemasseerd en tevens geventileerd. Met actieve compressie-decompressie hartmassage (zie later) kan overigens een zekere mate van ventilatie worden verkregen. De gegevens zijn interessant, ook gezien eventuele besmettingsmogelijkheden bij mond-op-mond beademing en potentiële vereenvoudiging van basic life support, maar onthouden van adequate ventilatie bij een reanimatie is nog niet aan de orde totdat meer gegevens bekend zijn.

• Udo

Hallo Hulpverleners.

Ik heb zoiets gehoord van onze docent maar we moeten maar even afwachten wat de ontwikkelingen op medisch wetenschappelijk gebied. zijn

Ik zou adviseren gewoon door gaan zoals het in het oranje kruisboekje staat

en we horen het wel hoe dat verder gaat.

Gr. Udo

• beman

o o wat is het toch fijn dat er ook vakmensen op deze prachtige site aanwezich zijn.

vakmanschap is meesterschap, dacht ikaltijd.

maar ik kan me vergissen niet waar.

toch maar even m'n aantekenig laten nazien, volgens mij heb ik iets gemist.

zoals sommige op deze (inter) netter (s),eigelijk toch wel duur, het opafstand

kunnen werken met een prof.

wellicht komen we er samen wel niet uit.

ik laat het hier maar even bij.

• JB

Wie had het over samenwerken ???? Geloof me je zit compleet fout met dit verhaal.

• John

Hoe ga je de A(irway) dan veiligstellen?

ambulancepleeg

• Stefan

zie onderste reactie

• beman

mis niks.JB schreef:

>

> Wie had het over samenwerken ???? Geloof me je zit compleet

> fout met dit verhaal.

• Sjakju

Dit verhaal doet al een aantal jaren de ronde en vindt zijn oorsprong inderdaad in Amerika. Wat eigenlijk het verhaal was is dat mensen die 911 bellen en te maken hebben met een slachtoffer met een hartstilstand, de ‘opdracht’ krijgen van de centralist om borstcompressies uit te voeren in afwachting van de ambulance. Zoiets kun je iemand door de telefoon goed uitleggen. Iemand een slachtoffer laten beademen wordt een stuk lastiger als je dat nog nooit gedaan hebt en kost veel tijd. Uiteindelijk wordt er dus alleen gekozen voor de borstcompressies: beter iets dan helemaal niets…… Nu blijkt steeds maar weer dat mensen de conclusie trekken dat het beademen achterwege gelaten gaat worden……

Groeten,

Sjakju