gebroken pink?

• Macor

Hallo,

Mijn zoontje van 10 heeft 4 weken geleden zijn pols gebroken, na 3 weken is het gips er afgelopen week afgegaan.

Echter heeft hij het weekend een bal op zijn pink gehad(van dezelfde arm),zijn pink is dik en kan niet zelf beugen.

We zijn maandag bij een vervangende huisarts geweest, die zei dat het of gekneusd of gebroken is.

Is het normaal dat hier niet even een foto van gemaakt wordt, zodat je zeker weet wat er aan de hand is?

Groetjes Miranda

• Stefan

Hoi Macor.

Als jij wil dat er een foto gemaakt moet worden, kun je dit altijd overleggen met de arts. In dat geval kan deze je doorsturen, als hij je niet door wil sturen moet hij/zij wel de reden kunnen onderbouwen.

• Macor

Bedankt voor je reactie.

Ik heb er om gevraagd, maar de vervangende huisarts zei dat het niet uit maakt of het gebroken of gekneusd is omdat ze een pink toch niet kunnen gipsen.

Hij heeft wel de pink ingetaped samen met zijn ring vinger.

groetjes Miranda

• johan

Volgens mij maakt het wel degelijk uit of hij gekneusd is of gebroken, Want als hij is gebroken dan zal toch het bot weer goed op elkaar gezet moeten worden voor dat hij getaped word. Als dit niet is gebeurd bestaat er de mogelijkheid dat de pink scheef gaat groeien.

m.v.g. Johan

http://ehboforum.nl

• Pleeghaas

Bij een kind is een breuk niet te vergelijken met een volwassene.

Een breuk bij een kind geneest veel sneller en daarbij kan het bot meer hebben.

Wat vaak voorkomt is dat je een breuk hebt die lijkt op een doorgebroken twijgtak.

Zo'n takje buigt ook een eind mee.

En dan daarbij mocht de pink krom hebben gestaan had de huisarts heus wel stappen ondernomen! (mag je aannemen).

Groeten J-P

• jasper

een gebroken pink wordt inderdaad meestal tegen een andere vinger getaped, er van uitgaande dat deze recht is. Zo kan de vinger iets bewegen en blijft hij toch stabiel. Meestal zijn het inderdaad twijgfractuurtjes. Gedoseerd bewegen binnen de pijngrens, samen met de andere vinger is juist goed voor het herstel door een toename van de botgroei. Mocht hetgekneusd zijn dan bied de andere vinger voldoende stabiliteit. Bij kinderen kun je er meestal van uit gaan dat zij bewegen binnen hun mogelijkheden, dwz dat ze vanzelf weer gaan bewegen en hun vingers inschakelen als de pijn verminderd is en de vinger weer voldoende kan buigen.

Nu is het gewoon een paar weken geduld hebben totdat de breuk of kneuzing hersteld is. Dit kan wel 4-6 weken duren, dus kijk er niet raar van op als het erg langzaam gaat. Het lichaam groeit namelijk gewoon niet sneller.

M vr gr

Jasper

• Macor

Hallo,

bedankt voor alle reacties ik ben nu weer een beetje gerust gesteld.

Groetjes Miranda