Auw, splinter

• Biedt

Hallo,

Bij het klussen heb ik een (potloodpunt) splinter in mijn vinger gekregen

bij het uithalen is deze afgebroken. Ik krijg hem niet uit mijn vinger WAT NU?

Moet ik hem laten zitten en komt hij er zelf uit, graag Tips, opmerkingen ed

Groeten

• John Kristelijn

Hallo,

Ik week altijd in een badje met soda of bio-tex. Ook ene pleister met wat groene zeep wil nog wel eens helpen, anders toch maar even langs huisarts gaan. Succes er mee

John Kristelijn

• Stefan

Biedt.

Ga maar even langs de huisarts, aangezien het grafittie waaruit de potlood punt bestaat. Krijg je hem eruit blijft er toch altijd nog een hoop troep binnen in de wond wat leuke ontstekking kan veroorzaken.

• johan

Als ik even een kleine kanttekening mag plaatsen bij het gebruik van Soda of Bio-tex gebruik dit dus niet bij een suikerpatient. Het geeft namelijk een chemische reactie, wat dan kan lijden tot amputatie van het betreffende lichaamsdeel.

m.v.g. johan

http://ehboforum.nl

• Nils

Hee, dat is interessant! Dat wist ik niet. Wat gebeurt er precies? Is daar ergens iets meer over te vinden op internet?

• johan

Wat er precies gebeurt daar kan ik je niet echt een antwoord op geven. Ik zal van het weekend eens even kijken of ik er meer over kan vinden.

m.v.g. Johan

• linda

Je kunt het beste weken in bio tex groen dit geeft geen verharding van wondranden.

Ooit gehoord van onze huisarts.

Gaat het toch ontsteken en dat voel je snel genoeg dan toch naar huisarts.

Linda

• ===> Verpleegkundige <===

Hoi Johan,

De chemische reactie die ontstaat zorg ervoor dat bij iemand met diabetes mellitus (suikerziekte) er minder zuurstof en minder voedingstoffen naar het lichaamsdeel vervoert worden, zo sterft er beetje bij beetje het lichaamsdeel af zonder dat mensen het zelf in de gaten hebben.

Dit heeft o.a. te maken met een verslechterde doorbloeding. Daarbij komt dat de zenuwbanen door diabetes beschadigd kunnen raken - het gevoel in de voeten kan daardoor minder worden waardoor wondjes niet meer worden opgemerkt.

===> Verpleegkundige <===

• Pleeg

Neem een scherp keukenmes, snijplank(wel plastic, anders niet hygienisch genoeg) en wat steriele gaasjes. Plaats uw vinger op de snijplank en beweeg het mes er snel en doeltreffend overheen. Nu stevig verbinden en 1x per dag het verband verschonen. Voila u heeft nu zelf een amputatie verricht…snel en doeltreffend en scheelt weer eigen risico bij de huisarts!

Fijn weekend!

PS: bewaar uw topje op ijs…dit voor het geval u er spijt van krijgt!:D

• anoniepke

snijd je vinger af en plak hem met secondelijm er toch op

want je weet je vinger rot er af