enkelbanden

• amanda

Ik heb een jaar geleden mijn enkelbanden gescheurd en zonder fysio moest dat toen hersteld zijn. 3 maanden daarna weer begonnen met sporten, de 2e keer sporten (basketbal) weer mijn enkelbanden gescheurd. Toen wel naar de fysio geweest en na 4 maanden weer geprobeerd te sporten. Dat ging 6 trainingen goed en bij de eerste wedstrijd WEER mijn enkelbanden gescheurd.

Dus WEER naar de fysio geweest. Die heeft het erover om toch weer te beginnen met sporten. Ik ben zelf nogal bang om daar mee te beginnen (a doet het behoorlijk pijn en b is het ontzettend vermoeiend om het elke keer weer langzaam op te bouwen).

Wat denken jullie dat het beste is om te doen?

• jasper

deze vraag hoort hier mijns inziens niet thuis. Zelfs als fysiotherapeut zijnde wil ik hier geen oordeel over geven omdat 1. ik niet weet op welke wijze je er door heen bent gegaan, 2 er veel enkelbanden zijn en dus niet weet wat er gescheurd is, 3 er veel oorzaken kunnen zijn waarom je door je enkel gaat. Daarnaast is een chronisch enkelletsel niet iets dat door een EHBO-er moet worden gerevalideerd.

Ga desnoods terug naar je huisarts of spreek het goed door met je fysiotherapeut voordat je weer gaat sporten,

grt jasper

• pleeghaas

Ik ben het helemaal met Jasper eens, en zou zijn advies ook opvolgen!

Wat je zou kunnen doen wanneer je dit niet doet, is het preventief tapen van je enkel.

Groeten

• amanda

Ik neem aan dat je per email ook niet wilt helpen (kan ik misschien wat meer info geven als je me verteld wat je precies wilt weten)?

De huisarts en fysio vinden beide om gewoon weer te gaan sporten maar ik durf dat dus niet meer. Ik heb het all vaak zat doorgesproken maar baal er nu toch wel van dat ik er elke keer weer doorheen ga.

• pleeghaas

Ik begrijp dat je erg onzeker wordt van het feit dat je steeds weer door je enkelbanden gaat. Op zich is dat natuurlijk normaal.

Mijn vraag aan jou is of je weleens een brace of iets dergelijks hebt gebruikt.

Ik denk dat Jasper er een betere kijk op heeft ivb met zijn beroep.

• amanda

Begin meestal met een week drukverband, vervolgens tapeverband –wat overigens allemaal in het ziekenhuis was- (de keer daarop ipv tape inderdaad een brace). En met sporten zit er ook altijd tape omheen (en dan ga ik er met die tape gewoon weer doorheen). Meer dan tape heeft er tijdens het sporten –op advies van de fysio- nooit omheen gezeten.

• jasper

vraag eens raad bij een sportfysiotherapeut (voor adressen zie www.kngf.nl en dan onder ‘register’) of ga te rade bij een Sport Medisch Adviescentrum (www.sportkeuring.nl)

Deze mensen hebben er misschien een andere kijk op dan je huisarts of fysiotherapeut (zonder hier een oordeel over te willen geven).

Succes!

M vr gr,

Jasper

• lotus88

vraag eens bij de huisarts een second opinie aan voor een arts inhet ziekenhuis of zo of bij een andere fshyotherepoeut

succes ermee jessica