Ruim een jaar geleden heb ik mijn EHBO diploma gehaald. Ik heb er gelukkig nog weinig mee in actie moeten komen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook wel tegenop zie. De cursus heb je dan wel gehad, maar de praktijk lijkt me toch wel wat andere koek. Ik haal me allerlei situaties in mijn hoofd van moeilijke situaties, wat nou bijvoorbeeld als je slachtoffer in een auto ligt (na aanrijding), en je de ademhaling niet goed kunt constateren…. Wat nou als je slachtoffer op straat ligt met een helm op zijn hoofd en benauwd is…
Ik vind het nogal wat om in deze situaties een beslissing te “moeten” nemen die evenveel schade kan veroorzaken als goed kan doen. Leuk hoor zo'n EHBO diploma, maar voor het zwaardere werk vraag ik me af of dit voldoende is? Ik hoor allemaal van die prachtige verhalen om me heen over wie, hoe, wanneer iemand gered heeft. Een EHBO diploma is voor echt duidelijk bedoeld als eerste opvang bij verwondingen en bij de echte zware ongelukken voor het stellen van een diagnose zodat ambulance en brandweer kunnen worden gewaarschuwd. Of ik op zo'n moment ook nog de kracht heb om meer handelingen te verrichten….ik hoop het! Wat zijn jullie ervaringen?