coldpack vraagje....

• Anouk

Op mijn werk (kinderdagverblijf) hebben we standaard een klein coldpack in de vriezer liggen voor de kleine ongelukjes.

Mijn collega's doen er altijd een natte washand omheen maar volgens mij mag dat helemaal niet ivm bevriezing….maar ze luisteren niet :(

Hoe zit het nou, een natte washand/doek of liever bijv. een droge, schone theedoek???

groetjes

• peter h

Hoi Anouk,

je hebt gelijk hoor, een droge theedoek is afdoende. een natte doek of washand maakt het te koud, waardoor er bevriezingsverschijnselen kunnen optreden. Trouwens, ook niet te lang koelen (echt max 20 minuten!!)

Een coldpack hoort trouwens niet in de vriezer, maar in het vriesvak van de koelkast, om dezelfde reden.

groet,

Peter

kaderinstructeur.

• jasper

Dat klopt niet helemaal Peter. Een coldpack hoort wel in de vriezer omdat het effect anders beperkt blijft tot de huid, waar een koud gevoel ontstaat en niet doordringt naar het onderliggende weefsel dat je zou willen bereiken met de kou.Het liefst heb je een coldpack zo koud mogelijk. Vanaf -12 graden moet er voor elke 6 graden kou een extra laag tussen coldpack en huid worden aangebracht, bv een droge thee of handdoek.

Het koelen mag niet te lang vanwege bevriezingsverschijnselen, maar een niet volledig bevroren coldpack gaat veel warmte uit het lichaam onttrekken na een half uur en dat is een ongewenst effect.

Grt Jasper