insectenbeet bv. wesp

• Gerard

Bij een wespensteek verwijderen we eerst de angel, met nagel of een doekje, en daarna koelen we de wond met ijs of zo, maar waarom eigenlijk ? Alleen voor pijnbestrijding of voorkomen we hiermee ook de verspreiding van het gif ?

• Bert

Pijn bestrijding en tegengaan cq verminderen van de zwelling. Maar tussen het verwijderen van de angel (indien die nog aanwezig is) en het koelen is het verstandig om de wond uit te zuigen. Daar zijn hele mooie apparaatjes voor.

Bij een steek in de lip of tong waar je moeilijk kunt uitzuigen helpt een lekker waterijsje ook wel.Gerard schreef:

>

> Bij een wespensteek verwijderen we eerst de angel, met nagel

> of een doekje, en daarna koelen we de wond met ijs of zo,

> maar waarom eigenlijk ? Alleen voor pijnbestrijding of

> voorkomen we hiermee ook de verspreiding van het gif ?

• Nils

Het koelen is om de pijn en de zwelling tegen te gaan. En inderdaad, zoals Bert reeds deed aangeven: meteen uitzuigen!

Of je verspreiding van het gif kunt tegengaan door te koelen waag ik persoonlijk te betwijfelen. Het bloed stroomt immers zo snel door het lichaam dat je dan al meteen na de steek een groot ijsblok op die plaats zou moeten houden om op die manier de doorbloeding te vertragen en daarmee de verspreiding van het gif.

Anderzijds houdt die koeling ook een keer op en wordt de plaats weer warmer waardoor het gif zich alsnog zou verspreiden. Ik heb geen flauw benul hoe lang zo'n wespen- of bijengif werkzaam is. Ik weet wel dat ik een week lang ontzettende jeuk heb gehad op en rondom de plek waar ik gestoken ben, dus het gif lijkt nogal lang na te werken.

Ik ben zelf pas door zo'n stuk ongedierte gestoken, meteen de angel verwijderd en met zo'n uitzuigapparaatje het gif eruit gezogen. Ik heb absoluut niets van zwelling gehad. Wat mij wel bevreemdde was dat het wondje, daar waar ik gestoken was, zeer langzaam deed genezen en ontzettend deed jeuken. Het duurde echt vijf dagen voordat het het wondje weer gewoon dicht was.

En ja, ik ben vergeten te koelen…..;-)

Maar om op dat apparaatje terug te komen, ik heb het al enkele jaren in huis, maar deze vakantie drie maal moeten gebruiken waarvan eenmaal dus voor mijzelf, maar het werkt echt perfect.

Iemand misschien een tip hoe die apparaatjes goed schoon te maken? Ik heb ze nu in warm zeepsop schoongespoeld, maar echt helemaal (hygiënisch)schoon lijkt het mij niet. Je kunt ze niet echt spoelen.

• Gerard

en waarvoor gebruik ik dan de (groene) aspivenin ?

en klopt het dan ammoniac een goed middel is op een wespensteek ?

• Bert

De groene aspivenin is het uitzuigapparaatje, en ammoniac is inderdaad een goed middel, mits je het verdunt met water.

• Tim Smeets

Hier enkele voorbeelden van producten die je kunt gebruiken.

Ammoniac: After Bite ™ of van het huismerk van de kruidvat.

uitzuigapparaatjes: verkrijgbaar bij:

Anti-venum-set Blokker (zomer 2004, aanbieding).

Aspivenin apotheek, drogist

Gifweg apotheek, drogist

Steken en betenset* (Utermöhlen) Utermöhlen, apotheek, drogist,

*) De steken en betenset bestaat uit:

etui, gifweg, tekenpincet/-tang, koelspray, gewoon pincet, 8 alcohol doekjes, enkele pleisters, steriele gaasjes, zakjes jojoba melk en een loep. Ook zit er een boekje bij: “Eerste Hulp bij… steken en beten”

Meer informatie is te vinden op www.verbanddoos.nl en www.gestoken.nl.

m.vr.gr.

Tim Smeets

• ambuchauffeur

Het enige wat je kan doen bij een wespensteek is koelen. De angel verwijderen indien mogelijk.

Er is echter geen goed werkend middel tegen de pijn die de steek veroorzaakt behalve de dubbele dosis van een normal asperine.

Hou de ontsteking wel in de gaten met evt. mogelijkheid op anaflactische schok.

Als je beet gaat ontsteken arts raadplegen ivm met evt. prednisolonkuut.

Azijn wil nog wel eens helpen als je het op de beet smeert.

• marco

Wat een informatie allemaal…………….

Als je nu gewoon als Eerste Hulpverlener het Oranje Kruisboekje aanhoudt, daar staat in wat een Eerste Hulpverlener kan en mag doen, in dit geval bij een wespensteek.

Ammonia helpt niet, azijn helpt niet en ook de Aspivenin werkt niet.

De werking van het zuigpompje is puur psychologisch en sterk persoonsgebonden, ook wetenschappelijk is aangetoond dat het pompje niet werkt. Deze info komt van het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum, “zuig het dus niet uit mijn duim”

Zn angel verwijderen,koelen, een nat verband en zonodig doorverwijzen naar de huisarts is het beste. In geval van een heftige allergische reactie binnen enkele seconden tot minuten (anafylaxie) deskundige hulp inschakelen (ambulancedienst) en ABC-controle.

Zeker geen aspirine geven daar dat niet tot de competenties van een Eerste Hulpverlener behoort……, bovendien is de aspirine die deskundige hulpverleners geven niet bedoelt tegen de pijn, maar om bepaalde reacties te onderdrukken.

De huisarts kan zn. een anti-histaminicum (b.v xyzal) voorschrijven om de reacties bij de gestoken plek te verminderen, dus heus geen prednison!!

Ik hoop dat deze info voldoende is.

Marco, ambulanceverpleegkundige

• ambulancechauffeur

Beste collega,

Ik heb het ook helemaal niet gehad over asperine van de hulpverlening. Ik heb het over ordinaire asperine. Verder even over de prednisolon. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik meerdere malen heb meegemaakt dat een arts prednisolon voorschreef om de reacties op en de pijn van een steek te minderen.

• peter h

Aspivenin werkt niet??? ( of soortgelijke uitzuigapparaatjes)

Volgens een arts, zelf allergisch voor wespensteken, werkt het wel degelijk, mits tijdig gebruikt. Het kan de verschijnselen bij allergie (dus de annafylactische shock) wel degelijk verminderen !!

groet,

Peter H.

kaderinstructeur ( of zeggen we tegenwoordig eh-docent ??)