Apparaten in de EHBO afdeling

• Niels

Hallo allemaal,

ik doe momenteel de opleiding gezondheidszorg technologie, een nieuwe opleiding voor apparatuur in de medische wereld, Nu heb ik de opdracht gekregen zoveel mogelijk apparaten op te noemen die in de EHBO afdeling gebruikt worden, wie kan me hierbij helpen?? Alvast bedankt:-)

• Stefan

Hoi Niels.

Ik zal proberen een voorzetje te geven.

Wat voor apparatuur bedoel je precies??

AED, Reanimatiepop met aansluiting op de laptop of met printmogelijkheid,

Tekentang, Aspivenin uitzuigapparaatje voor insektenbeten,

Koffiezetapparaat onmisbaar voor de pauzes, overheadprojector, beamer maar deze zul je ongetwijfeld wel weer niet bedoelen.

Succes met je opdracht.

• Niels

Ja bedankt hier kan ik al wat verder mee, en ja ik heb egt apparaten nodig die gebruikt worden VOOR eerste hulp…

• Niels

Laat ik nog wat specifieker zijn, het liefst elektronische apparaten, die je op een EHBO afdeling tegenkomt, dus geen reanimatie poppen, want dat is om het te leren, maar stel ik word opgenomen er is iets met mij gebeurd, en ik kom daar terecht, welke apparaten worden er dan allemaal voor mij gebruikt, of aan mij aangesloten en dergelijke….

• Anne

Als ik het bericht zo lees dan heb ik het idee dat je in de war bent met de EHBO of SEH van het ziekenhuis. Standaard heeft een EHBO'er geen electronische apparatuur tot zijn beschikking. Wel kan hij extra cursussen volgen. Zoals het omgaan met de AED.

Groeten Anne

• JB

Ik denk inderdaad datje de SEH ( spoed eisende hulp ) met de EHBO door de war haald. Een heleboel mensen praat nog over de EHBO in het ziekenhuis , maar ik zie nooit EHBO in het ziekenhuis ;). Ga eens naar het ziekenhuisforum en dan naar de afd. SEH en stel daar je vraag. Welicht kom je dan meer te weten.

Veel suc-6 bij je studie

• Niels

Ja jullie zullen we gelijk hebben, SEH dus, maar kunnen jullie me alsnog helpen dan?? Ik weet egt niet met het blote hoofd ik daar zou kunnen vinden qua apparaten…

• Erwin

Oeps, Beste Niels

Dat is knap ingewikkeld. Ik zal een poging proberen te wagen.

Apparatuur op de SEH ( spoedeisende eerste hulp )

1 Monitor/defibrillator

apparaat om hartslag mee te bekijken en zonodig een stroomstoot te geven om een afwijkend hartritme te corrigeren.

2 ECG apparaat

( electrocardiogram ) apparaat om de werking van het hart en het hartritme in kaart te brengen.

3 Beademingsapparaat

Apparaat om geintubeerde patienten ( patienten met beademingstube in de keel )

automatisch te kunnen beademen.

4 Monitor/meetapparaat

Apparaat waarmee de hartslag bekeken kan worden maar er kunnen ook saturatie, bloeddruk, temperatuur mee gemeten worden.

5 Infuuszak verwarmer

Apparaat waarmee infuuszakken verwarnd kunnen worden.

6 Dekenstoof

Apparaat waarmee dekens worden opgewarmd om bijvoorbeeld onderkoeling tegen te gaan.

7 Rontgenapparatuur

apparatuur om rontgen foto's te maken ook het echo apparaat en de ct scan bedoel ik hiermee. Dus eigenlijk diagnostische apparatuur.

8 gipszaag

Apparaat waarmee je gips kan zagen.

9 Apparatuur van de oogarts

apparaat om de ogen van binnen te kunnen bekijken.

10 Keel neus en oor apparatuur.

Apparaat om met behulp van lampjes en sondes in de keel neus en oor te kunnen kijken en kleine ingrepen te verrichten.

11 onderzoekslampen

Apparaat is een felle lamp die je kan richten op te onderzoeken lichaams delen van een patient.

12 opwarmingsdeken.

is een deken waar warme lucht doorheen geblazen kan worden om onderkoelde slachtoffers op te warmen.

dit is het voorlopig. Alle bovenstaande apparaten werken op stroom.

groeten Erwin

• Stefan

Erwin.

Volgens mij haal je het hele ziekenhuis erbij.

Het gips gebeuren gebeurd op de gips polie en niet op de seh.

Vanaf de SEH wordt de patiënt (slachtoffer) doorgestuurd naar de afdeling waar hij/zij als eerste dient te worden geholpen.

Tip voor Niels.

Zet deze vraag eens op het ziekenhuisforum. Daar zijn vast mensen die op de SEH werken. En die weten gerust wel wat er in hun werkplaats is.

• Niels

Zooo dat is een hele lijst, bedankt, ik denk dat dat wel genoeg is:-D