ehbo bij drenkeling

• Gerard

Klopt mijn volgende samenvatting van eerste hulp bij een drenkeling:

Als een drenkeling uit het water gehaald is (ligt op de rug buiten bewustzijn) dan doe ik een kinlift en mondinspectie (zitten er geen vissen in?) en controleer de ademhaling. Als er geen of onvoldoende ademhaling is dan blaas ik twee keer in en controleer opnieuw (OKB-63) indien nodig blaas ik opnieuw vijf keer in. Dan controleer ik de bloedsomloop, als deze aanwezig is blijf ik beademen, als de bloedsomloop niet waarneembaar is ga ik reanimeren. Als de drenkeling na ongeveer 1 minuut nog niet zelfstandig ademt laat ik 112 bellen.

Intussen probeer ik de persoon warm te houden met deken of jas.

Weet iemand hier nog correcties of aanvullingen op ?

• piet

je controleerd alleen opnieuw als de eerste inblazing niet effectief is, als die dat wel is hoef je het niet nog een keer 5 keer te proberen maar controleer je de circulatie.(en voor een deken of jas heb je tijdens een reanimatie geen tijd)

succes

• Jeannette

als de drenkeling uit het water gehaald is, en er zit “duidelijk” iets in de mond, dan is er niets mis mee om het s.o. met de snelle kantelmethode op zijn zij te draaien en de mond leeg te maken.

daarna terug draaien, en met de kinlift de ademhaling gedurende 10 seconden controleren. Als er geen of onvoldoende ademhaling is dan wordt er met behulp van mond-op-mond beademing lucht bij het slachtoffer ingeblazen.

Je moet er 2x effectief inblazen, je mag het maximaal 5x proberen!

als het na 5x nog niet gelukt is, of je hebt 2x effectief ingeblazen, controleer je de circulatie. Daarna sluit ik me aan bij het orginele verhaal.

• Gerard

dank voor de aanvulling

• Mariska

Hoi,

Nog even een kleine aanvulling:

Als er geen ademhaling is, dan dient onmiddellijk begonnen te worden met mond-op-mond beademing. Eventuele vuiligheid wordt eerst uit mond en keelholte verwijderd. In het algemeen zal de hulpverlener onaangenaam verrast worden door de moeilijkheden die optreden tijdens de beademing van een drenkeling. Zeker wanneer de drenkeling koud is, zal het moeilijk zijn om een vrije luchtweg te krijgen. Daarnaast zullen de luchtwegen ten gevolge van het water en de afkoeling vernauwd zijn en zullen veel longblaasjes dichtgevallen zijn. Ook zal extra weerstand tijdens de beademing optreden door de koude, en dus stugge, borstkast en de met water gevulde maag. Wanneer de hulpverlener met veel kracht lucht in het slachtoffer blaast, zal de lucht de weg van de minste weerstand volgen in de richting van de maag. Dit vergroot de kans op braken of het passief teruglopen van de maaginhoud naar de mond en keelholte.

Groeten,

Mariska

• Rene

als ook de vijfde keer beademen niet is gelukt, dan is er dus een luchtwegobstructie en moet je de Heimlich manoeuvre toepassen.

• Niels

Hoi,

overigens is het absoluut geen overbodige luxe om altijd een ambu te laten komen, dit in verband met “secondary drowning”…

/Niels

• ambulancechauffeur

Als ik jou was zou ik meteen 112 gaan bellen. Iemand die langer dan 1 minuut een ademstilstand heeft heeft hoogstwaarschijnlijk geleden aan zuurstog tekort in de hersenen en zal daarom zo spoedig mogelijk moeten worden onderzocht door een neuroloog.