gebruik van folie bij brandwonden

• Albert

Regelmatig zie je als iemand flink verbrand is dat ze deze persoon afschermen met met een isolatie deken van folie ik vraag me af of dit nu niet juist meer schade aanricht i.v.m. infectie. Bij het gebruik van een nat laken kan ik me nog iets voorstellen.

albert

• hetty

volgens mij gebruiken ze alleen een foliedeken om afkoeling te voorkomen.

nooit als koelmateriaal,omdat het plastiek wat tussen die folielagen zit smelt of vast komt te zitten op de huid.

• marcel

oke maar als je brandwonden afdekt dan worden ze toch niet gekoeld door die folie hetty

• hetty

ik de informatie die ik gaf was niet volledig.

de eerste regel van brandwonden is “ eerst water de rest komt later ”.

alleen daarna vergeten ze het s.o zelf warm te houden waardoor onderkoeling optreed en dat is denk ik de reden dat ze isolatiedeken gebruiken.

de brandwonden worden bij voorkeur afgedekt met metaline verband of een schoon gestreken zakdoek/theedoek/laken.

folie is niet lucht doorlatend en dus werkt het verstikkend.

• marcel

Ja hetty daar zit wat in. Die onderkoeling had ik ook nog niet zo gezien ik zag het op tv bij die ramp in belgie. Volgens mij als ze een laken gebruiken is deze ook droog. Het kan natuurlijk zo zijn dat als de zilveren kant naar binnen keert het isolerend werkt. Wel zie ik dan een infectieprobleem.

albert

• hetty

ik denk dat de kant die je gebruikt niet zoveel uitmaakt. het is van hetzefde materiaal.

er zijn namelijk ook dekens die aan twee kanten dezelfde kleur hebben.

volgens mij heeft dit meer te maken in welke weersomstandigheden je zit.

in de sneew valt de goudkleur beter op en in de woestijn valt de zilverkleur beter op vanuit de lucht.

het infectiegevaar is inderdaad aanwezig als de blaren open zijn.

maar als je nietsanders bij de hand hebt is het beter ze wel af te dekken want iets is beter dan niets. ( maar dan wel eerst koelen).

infectie is wel te genezen.

• Niels

Hoi Hetty,

dat klopt niet helemaal, op het moment dat de gouden kant naar buiten ligt wordt er ‘gekoeld’ dwz de warmte kan makkelijk weg. Als de gouden kant naar binnen ligt wordt er geisoleerd en is de folie dus geschikt om tegen onderkoeling te beschermen. Deze dekens worden (per stuk) steriel verpakt en de kans bij goed gebruik op infectie lijkt me dan dus ook niet te groot.

/Niels

• marcel

We dwalen een beetje af van het onderwerp het gaat over waarom ze de folie gebruiken bij grote verbrandingen

maar toch mijn inzicht over de folie

Met de gouden kant naar buiten refecteert hij de lichaamswarmte en houd hij de wind van buiten tegen: je gebruikt de isolatie deken dan bij onderkoeling (de zilveren kant refecteert dan de eigen lichaamswarmte en werkt dan isolerend als een soort laagje tussen de huid en de folie)

Met de zilveren kant naar buiten refecteert hij het zonlicht je gebruikt de hem dan bij oververhitting (een koelende werking heeft naar mijn mening de folie niet hij is namelijk winddicht wel kan de folie zorgen voor een afscheming van de zon)

marcel

• claudia mv manon & rik

tegenwwordig bestaan er ook een soort gazen met een soort spul erin wat over de brandwonden heen wordt gelegd ter afkoeling…

de brandweer heeft deze standaard in de wagens liggen….

hoe ze precies heten weet ik niet maar ik heb wel eens gezxien dat ze zijn gebruikt e de resultaten zijn verbluffend en dan een thermo deken er over heen…

groetjes claudia

• Tim Smeets

Hoi Claudia,

Een van die producten die je bedoelt is Burnshield. Een fijn product om mee te werken. Er zijn er nog een aantal andere merken. Alleen kan ik even niet op de naam komen.

gr.

Tim