Aanklacht tegen RAV?

• Tim Smeets

Hallo allemaal,

Vandaag hoorde ik van een collega iets geks:

Bij een voetvalwedstrijd in Weert (Lb) tussen twee jeugdteam's werd een jongen ten val gebracht door een sliding. Hierdoor kwam hij ongelukkig terecht.

Na zijn val klaagde de jongen over pijn in zijn heup. Hij kon zijn been niet meer bewegen. De begeleider van zijn team is EHV-er. Toevallig was er een moeder, die huisarts is in Herkenbosch (ook in Lb), van een tegenstander ook aanwezig. Samen hebben zij de eerste hulp verleent.

Vanwege de klachten die het slachtoffertje had, hebben ze de ambulancedienst gebeld. Van de centralist kregen ze te horen dat als de situatie niet zo ernstig was, wie dan voor de kosten van het komen van de ambulance op zou draaien. Er was overigens goed gealarmeerd.

Nu hebben ze met veel moeite en vooral heel veel pijn de jongen in een auto gekregen en hem naar het ziekenhuis gebracht. Hier bleek de jongen, zoals al werd vermoed, een gebroken heup te hebben.

Vanwege een eerder voorval in de wedstrijd moets de zoon van mijn collega naar de huisartenpost (wegen een hersenschudding wat later bleek). Daar vertelde ze over de andere jongen. Nu heeft de weekend arts een aanklacht ingedient wegens het niet laten rijden van de ambu in dit geval.

Graag een reactie op dit bericht. Ook van ambu-personeel a.u.b.

De details zijn mij niet bekent.

Gr.

Tim Smeets

• RR

Hallo Tim,

Helaas komen dit soort situaties vaker voor, zo ook in centraal nederland zelfs bij cardiale problemen.

Klacht indienen misschien, bepreekbaar maken met de andere partij zeker.

Ruud

• sneeuwitje

Hoi,

Dit is nog maar het topje van de ijsberg niet alleen binnen deze regio maar ik denk ook landelijk.

• Ach

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.

Op een CPA zou dit niet mogen gebeuren in die mate.

Toch heb ik een aantal vraagtekens bij dit bericht.

Als de huisarts zelf de melding aan de CPA had gedaan was er niets aan de hand geweest lijkt me. Indien deze namelijk een goede overdracht doet en zich bekend maakt als huisarts zal geen enkele centralist dit negeren.

Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat een weekendarts die nergens bij betrokken is een aanklacht in gaat dienen. Erg ongeloofwaardig.

Hij kan deze klacht lijkt me moeilijk onderbouwen omdat hij verder niet betrokken is.

Ach

• Tim Smeets

Hoi Ach,

Zoals al in mijn 1e bericht is aangegeven weet ik de datails niet. Mijn collega heeft alleen zijn verhaal bij mij neergelegd. Wat er dus precies is gebeurd en in welke volgorde weet ik dus ook niet. Vandaar dat mijn verhaal ook als vraag is gesteld op dit forum.

Groet,

Tim

• ambupleeg

“Van de centralist kregen ze te horen dat als de situatie niet zo ernstig was, wie dan voor de kosten van het komen van de ambulance op zou draaien”

Zo'n rit wordt boekhoudkundige door de administratie wegfgewerkt als Eerste hulp ter plaatse" en in het geval dat er helemaal geen hulp verleend hoeft te worden wordt het weggeboekt als een code 02 (geen behandeling nodig).

Geld speelt geen rol, alleen de beschikbaarheid en paraatheid van het dekkingsplan opgesteld door de provincie speelt een rol.

Het probleem is eigenlijk: van patient/melder: Ik wil een ambulance! tegen het belang van de centralist: ik heb ambulance nodig voor het geval dat.

Ik zou het houden op een broodje-aap verhaal. Zulke uitspraken worden er nooit gedaan op een MKA.

• Tim Smeets

zo een vermoeden had ik ook al.

Gezien het vermoedelijk letsel, was het dan niet op zijn plaats geweest om toch een ambu te sturen? (heupbreuk)

Groet,

Tim

• ambupleeg

Dat kan ik hiervandaan niet beoordelen. Als er geen ambulance is geweest iss de melding niet goed geweest. Anders hjad de centralist zeker een ambulance gestuurd!

• Tim Smeets

Dank je voor je reactie.

Wat er precies is gebeurd wil niemand vertellen. En is voor een buitenstaander ook moeilijk te achterhalen, denk ik. De beide jongens maken het naar omstandigheden inmiddels goed.

Ook iedereen die op een ander moment gereageerd heeft.

Bedankt.

Groet,

Tim