aanvullende EHBO-'modules'

• Brandwacht

Goeienavond,

Ik start zeer binnenkort met een EHBO cursus. Als ik die heb afgerond, ben ik als ik t goed heb begrepen(??) in het bezit van het eenheidsdiploma EHBO. Daarnaast zijn er verschillende aantekeningen te halen heb ik me laten vertellen. Wie kan mij zeggen welke aantekeningen je allemaal kunt behalen en wat ze ongeveer inhouden??

Alvast bedankt voor de reacties.

Brandwacht

• JB

Er valt verder weinig aan te sleutelen. Je kan een AED aantekening behalen maar dat is het denk ik zo een beetje.

m.v.g. JB

• Anne

JB dat klopt niet helemaal zo kun je EHBO bi Kinderen volgen, Wandelletsels en Verbandleer. Meer kan ik er even niet bedenken maar volgens mij zijn ze er wel. Vraag eens bij je eigen vereniging of er les in gegeven aanvulling gegeven wordt.

Groet Anne

• hetty

kijk eens op de site van oranje kruis ehbo.nl

daar vind je heel veel informatie.

of op de site van de nederlandse reanimatieraad NRR

of op de site van nederlande organisatie docenten ehbo NODE

of op de site van ehbo federatie

• Tim Smeets

Er zijn nog een aantal mogelijkheden om na het behalen ven het Diploma Eerste Hulp (nieuwe naam voor het Eenheidsdiploma EHBO), je kennis verder uit te breiden. Een aantal mogelijkheden zijn al genoemd

Dit zijn de volgende modules:

1. Eerste Hulp aan Kinderen

2. Verbandleer en Kleine Ongevallen

3. Eerste Hulp bij Wandelletsels.

Binnenkort komen daar nog bij:

4. Eerste Hulp bij Sportletsels (nieuwe vorm van EHBO bij Sport)

5. Eerste Hulp bij verdrinking en onderkoeling

Deze modules geven na het met goed gevolg afleggen van een toets recht op een certificaat. (Het wordt dus op het diploma vermeld)

Dan zijn er nog de volgende lespakketten:

1. Eerste Hulp aan stembandlozen

2. Eerste Hulp met beademingshulpmiddelen

3. Eerste Hulp bij plotselinge gebitsproblemen

Meer info: zie http://www.ehbo.nl/Brochures/leidraad.doc

Er zullen in de toekomst zeker nog meer modules en lespakketten komen.

Het leuke is dat je dat kunt leren wat jou interesseert.

Groet,

Tim Smeets

• JB

Jah , je heb gelijk aan die modules had ik niet gedacht. Hoewel ik er ook dingen bij ziet staan dat in het standaard OK boekje ook staat. Zoals kleine ongevallen en verdrinking. Modules zoals stembandlozen en beademingshulpmiddelen ? Wat moet ik me daarbij voorstellen ?

groetjes JB

• hetty

Stembandlozen is laryngectomie , mensen met een halsopening.

Beademingshulpmiddelen in de ehbo wereld is een mondmasker (beademingsmasker) of een beademingsdoekje.

Ook is er een module eerste hulp bij gebitsproblemen.

Kleine ongevallen, daarin wordt uitgebreid aandacht geschonken aan kleine verbanden b.v vingerverband, doekverband, handverband, drukverband aan enkel, dat soort dingen die niet in het o.k 24e druk staan, maar toch veel voorkomen.

Wandelletsel wordt grotendeels aandacht gegeven aan blaren en hoe te voorkomen.

Sport is grotendeels breuken, verstuiken, ice regel, hoe te voorkomen.

Loop eens bij een grote boekhandel naar binnen die heeft meestal de boekjes op voorraad, dan kun je ze eens inzien. (zwolle b.v)

• Tim Smeets

JB,

In het lespakket beademen van slachtoffers mat een halsopening leer je hoe je een slachtoffer moet beademen, al dan niet met borstcompressies, die een afwijking heeft aan zijn strottehoofd.

Het lespakket eerste hulp met beademingshulpmiddelen leert je om te gaan met een beademingsmasker en/of beademingsdoekje.

Beide pakketten zijn te bestellen via www.bv-eerstehulpdichtbij.nl

Groet,

Tim Smeets