Vraag over Reprorecht

• Enny

Niet direkt een eerste hulp vraag, maar toch ben ik even benieuwd of andere verenigingen hier ook mee te maken hebben.

Onlangs ontvingen wij een acceptgiro om Reprorecht te betalen. Men gaat er van uit dat iedere vereniging kopieen maakt. Als er geen kopieer apparaat aanwezig is, dan tellen printers en scanners ook mee.

Onze vereniging bestaat uit vrijwilligers die thuis in hun vrije tijd met eigen apparatuur brieven naar leden versturen en ander administratief werk doen. Kopieeren (van boeken en ander auteursrechtelijke geschriften) doen wij niet. Maar als je niet met goede bewijzen hiervan kan komen, dien je te betalen.

Wie heeft hier ook een brief + acceptgiro over gekregen? Op internet is zoveel te vinden over wel betalen en niet betalen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Groeten van Enny

• Nils2010

gewoon bezwaar indienen. En daar niet te lang mee wachten! Daarbij aangeven dat u als vereniging zijnde niet in het bezit bent van de bedoelde apparatuur.

Als je als vereniging zijnde dergelijke apparatuur niet in eigendom, huur, of gebruik hebt dan is die apparatuur er dus niet. Wat leden op hun privé-computer of typemachine doen heeft daar niets mee te maken want het gaat om zakelijk gebruik en niet om privégebruik.

Over bewijzen gesproken: bij bedrijven is het zo dat er een jaarrekening is, op die jaarafrekening staat ook de in gebruik zijnde apparatuur (i.v.m. de afschrijving). M.i. zou dit voor verenigingen ook zo moeten zijn.

Indien de bedoelde apparatuur daar niet op staat zou een kopie van een jaarrekening voldoende moeten zijn, eventueel aangevuld met kopieen van de voorgaande jaren zodat duidelijk is dat er ook niet met fiscaal afgeschreven apparatuur wordt gewerkt. De bedragen mogen onleesbaar gemaakt worden.

• Enny

Nils bedankt!!!

Ik heb inmiddels via hun website bezwaar aangetekend. Dit heb ik uitgeprint. (als ik nu maar geen rechten hiervoor hoef te betalen) *lol*

Enny

• lotus88

hoi enny,

nog een antwoord op je vraag al hoop ik dat je bezwaar werkt.

ik ben zelfstandig ondernemer naast mijn hobby ehbo. samen met mijn ouders heb ik een slagerij. in de slagerij hebben wij diezelfde rekening ook gekregen.

zoals alle werkgevers hebben wij een werkgeversorganisatie die alles voor ons uitzoeken zoals wij dat willen. bij ons zelf was al bekend dat wij deze rekening moeten betalen maar voor jullie geval heb ik jullie probleem als nog eens voorgelegd bij de organsiatie. het antwoord luidde:

KAn er in de administratie van jullie vereniging terug gevonden worden dat jullie als vereniging zijnde in bezit zijn van een kopieerapparaat, printer, scanner of wat dan ook dan zal de rekening betaald dienen te worden.

Dus het gaat niet om de pc en printers en dergelijke die jullie als privebezit hebben en dus gebruiken voor de nodige kopiieen voor de vereniging

succes ermee greotjes jessica hoevenaars

• Enny

Hallo Jessica,

Ook jij bedankt voor je reaktie en het uitzoeken.

Wij hebben als vereniging inderdaad geen printers of scanners/faxen. Dus hopelijk werkt het bezwaar dat ik heb ingediend.

Succes in de slagerij en met de EHBO.

Groetjes van Enny

• Henk Jan

"KAn er in de administratie van jullie vereniging terug gevonden worden dat jullie als vereniging zijnde in bezit zijn van een kopieerapparaat, printer, scanner of wat dan ook dan zal de rekening betaald dienen te worden.

"

Onzin! Je betaald niet voor het bezit maar voor maken van kopieen waar aoteursrechten op zitten. Het gaat dus om het maken van kopien uit kranten, bladen of boeken. Maak je nooit dit soort kopien van ben je niet betalingsplichtig. Reprorecht geeft in haar brieven geen volledige informatie en bovendien dreigen ze snel met incasso e.d. Echter zolang jij geen autteursrechtelijk beschermd werk kopieen ben je wettelijk niet verplicht om te betalen. Ik het diverse keren met Reprorecht temaken gehad en telken uiteindelijk mijn gelijk gekregen.