drukverband

  • marcel

    Hoelang mag een goed aangelegd drukverband blijven zitten?

  • Jeannette

    Kun je aangeven waarom dat drukverband er zit, en waar het zit?

  • hetty

    Als het goed is leg je een drukverband aan bij een kneuzing/verstuiking of een ernstige bloeding.

    Als het een ernstige bloeding betreft dan ga je naar de dokter, want dan moet het negen van de tien keer gehecht.(wonddrukverband)

    Als het een kneuzing/verstuiking betreft dan ga je eerst minstens 10 minuten koelen.(drukverband)

    Een drukverband mag 24 uur blijven zitten mits het s.o er geen last van heeft.

    Hoog houden en pas op voor stuwing (dikke of blauwe uitstekende delen, dan opnieuw aanleggen)

    Wel uitstekende delen bewegen omdat anders alles vast gaat zitten en moet d.m.v fysio alles weer los gemaakt worden.

    De reden is om dat het een aantal uren duurt voordat het lichaam zich hersteld heeft.

    En als ik mij niet vergis is dit ongeveer 24 uur.

    Een wondje heeft normaal een stollingstijd tot ongeveer 3 minuten.

    Een wondje heeft normaal een uithardingstijd van ongeveer 3 minuten.

    Daarom is alles in de EHBO wereld bijna alles 10 minuten omdat het uitharden tijd nodig heeft. (bloedneus, brandwonden, kneuzing, verstuiking)

    Alles wat met chemi te maken is moet je een 30 minuten rekenen b.v

    chemische verbranding. chemische stoffen in het oog.

    Aanvullende info is welkom.

  • marcel

    Hetty,

    hoe lang laten we het zitten

    Klopt wij hebben zelfs tien minuten pauze. Ik bedoel natuurlijk een drukverband bij een verstuiking. Volgens mijn instructeur moet het s'nachts er af. Je ziet hier zijn de goden het ook nog niet over eens. Als ik nu kan uitleggen dat het 24 uur mag blijven zitten laat ik het lekker zitten. Als het dan nog pijn doet naar je huisarts gaan. Niet te snel naar die huisarts met dergelijk letsel.

    wanneer aanleggen

    Je legt een drukverband direct aan als je niet kunt koelen, maar ook als je te laat bent met koelen, maar dan krijg je het weer wat is te laat een uur half uur

    zwelling

    Je legt een drukverband aan om de pijn te verminderen om de zwelling tegen te gaan en om rust en steun te geven (dus voet of hand hoog leggen)

    koelen

    maar je begint met koelen stromend over de voet om te zorgen dat de warmte wordt afgevoerd denk ik (niet ijskoud want dan sluiten de bloedvaten zich en wordt er niets afgevoerd maar hier ben ik niet zeker van) Wat gebeurt er eigenlijk met koelen? bloedvaten sluiten zich hier spreek ik mezelf tegen help!

    Wel denk ik dat dit onderwerp weer wat stof doe opwaaien omdat er niets in de boeken is terug te vinden.

    kneuzing

    Bij een kneuzing zou ik liever alleen maar koelen of nog beter insmeren met armiflor (vsm) doorbloeding wordt beter en kneuzing hersteld sneller.

  • hetty

    bij het koelen is het de bedoeling dat de bloedvaten zich samentrekken om te voorkomen dat er vocht uit het weefsel loopt en om te zorgen dat de bloeding stopt.

    dus zo koud mogelijk, het liefst 0 graden of kouder (wel een doek tussen huid en koelmateriaal omdat anders het water in je lichaam bevriest en dan vormen er zich kristallen die de weefsels beschadigen.

    alleen bij brandwonden koel je met lauw water om te zorgen dat de bloedvaten open blijven staan, zodat de warmte afgevoerd kan worden.

    als je met koud water zou koelen trekken de vaten aan de oppervlakte samen en trekt de warmte dieper de huid in.

    En omdat wij uit eiwit bestaan en die stolt bij ongeveer 40 graden, hebben wij een probleem , want ook hier weefselbeschadiging.

    denk maar aan koorts, die is boven de 40 graden verontrustend.

  • marcel

    Ziet er goed uit wat je schrijft hetty

    hetty ik wist dat er iets was met lauw koelen maar nu weet ik het weer bedankt.

    Nu weten we nog steeds niet hoe lang dat druk verband mag blijven zitten maar dat komt wel.

    Weet jij mogelijk wanneer je te laat bent met koelen? Ik denk zelf als je de zwelling al ziet en dan heeft koelen geen zin meer. Dus na vijf minuten ben je al te laat volgens mij.

  • hetty

    dan ben je te laat, maar koelen verminderd de pijn, dus het is altijd goed.

  • hetty

    informatie = webziekenhuis.nl

    ziekenhuis.nl

    of zoeken op kneuzing verstuiking

    je zult zien dat er op internet heel veel informatie te vinden is.

  • marcel

    kijk daar heb ik wat aan een tien met een griffel.

  • jannes

    hallo hetty

    de regel van 10 kan wel bestaan in de EHBO, maar het is goed ook door te vragen of het slachtoffer coumarinederivaten (bloedverdunners) slikt zoals Sintrom-mitis of marcoumar. Het is bij herhaling van de bloeding raadzaam een arts raad te plegen van wege s.o met hoge doseringen.

    jannes