No Claim t.o.v. EHBO

• Rebel

Volgend jaar zal er waarschijnlijk “NO CLAIM” in de zorg worden ingevoerd, dit wil zeggen dat je premie terug krijgt als je geen (of weinig) gebruik maakt van zorg. Hoewel het (nog!) in beperkte mate is, is er dus financieel nadeel voor betrokkenen als ze naar de dokter moeten.

Een EHBO'er zal dus in de toekomst aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de financiele gevolgen. Natuurlijk is het nog niet zo ver, maar het is natuurlijk wel iets om over na te denken. Ik heb het al eens op het woord gegooid tijdens de herhalingslessen, maar een echt goed antwoord krijg ik niet. Men doet er een beetje lacherig over, terwijl volgens mij dit een serieus probleem kan worden. In verschillende landen kijkt men immers wel uit om iemand te helpen, omdat men vervolgens de rekening gepresenteerd kan krijgen. Het slachtoffer zelf een ambulance laten bellen is daar het advies, als je dus als S.O. bewusteloos bent of niet in staat bent om zelf te bellen heb je een behoorlijk probleem.

Zoals gezegd, zo ver is het in Nederland gelukkig nog niet. De vraag is echter of dit lang op zich laat wachten.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

• Anne

Hmmm… ik begrijp je niet helemaal. Volgens mij is het zo dat het slachtoffer gebruik maakt van de zorg. En dus zal de No-claim voor hem van toepassing zijn. Je verteld dat het slachtoffer jou aansprakelijk kan stellen. Dit is alleen mogelijk als je als EHV'er ingebreke bent gebleven. Een ambulance bellen omdat iemand bewusteloos is valt daar niet onder. Je doet immers zoals geleerd in het oranje kruis boekje.

Het enige wat ik kan zien dat de No-claim van invloed heeft is als bijvoorbeeld de buurman met een wond eerder bij jou komt dan een huisarts. Omdat hij toevallig weet dat je een een EHV'er bent. Maar dat zal ook wel meevallen denk ik.

• John

Hoi Rebel,

Ten eerste stelt de wet het je verplicht (eerste) hulp te bieden en als dat kan door simpelweg een ambulance te bellen, dan kan men jou daar niet aansprakelijk voor stellen.

Als je opgeleid bent to eh-er (EHBO,BHV, enz..) dan heb je een bepaalde kennis en als je die goed toepast zoals het je aangeleerd is, kan men je daar ook niet voor “pakken”.

Daarom is het ook zo belangrijk de vaardigheden goed bij te houden door middel van de herhalingslessen.

Je moet als hulpvelener datgene doet doen wat je kent en weet en voor de rest altijd doorsturen, je dekt jezelf op deze manier namelijk in, want je hebt iemand verwezen naar profesionele hulp.

Wat het No-claim systeem betreft: Het gaat hier om mensen die dadelijk gebruik maken van zorg (ziekenhuis, medicijnen, revalidatie, enz…) zij krijgen minder of niets terug van die 250 euro ziektekostenverzekering, het ligt er maar aan in welke maten van zorg men gebruik maakt.

Als EHBO-er (ben ik ook) hoeven we ons niet druk te maken denk ik.

Want als we namelijk met een sitautie te maken krijgen die erger is dan wij “aankunnen”, dan sturen we hem toch door of bellen we zelf voor deskundige hulp.

Als nou bijv. de buurman naar jou komt met een verwonding o.i.d. dan beoordeel je dat, past eerste hulp toe en als je denkt dat het gezien moet worden door een arts of in het ziekenhuis, dan stuur je hem door. Dan heb je op een verantwoorde professionele manier hulp verleend en is de kans dat men jou kan aanklagen klein.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen en dit een goed antwoord is op jou vraag?

Gr. John

• hetty

tip ga naar de site van het oranje kruis “ehbo.nl” en kijk naar de nieuwsbrief van oktober als deze eral op staat.

daarin wordt uitgebreid ingegaan op aansprakelijkheidsverzekering voor alle gediplomeerden.

vraag ernaar bij je vereniging, als het goed is hebben zij dit bericht ontvangen.

• Rebel

De laatste nieuwsbrief die op de site staat is van augustus. Voor zover ik weet heeft de ehbo vereniging een collectieve aansprakelijkheidsverzekering, maar hoe die zich verhoudt met bovengenoemd probleem weet ik echter niet.

Bedankt voor jullie reactie's. We zullen zien hoe e.e.a. in de toekomst ontwikkeld en de ehbo er eventueel een passend antwoord op heeft.

• ehbo-er

Hoewel we spreken over doorsturen, betekent dat nog niet dat het om een opdracht gaat. Als EHV'er geef je al dan niet het dringende advies om deskundige hulp te raadplegen. Dergelijke hulpvragers zijn handelingsbekwaam en zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden, dus ook als zij jouw advies opvolgen.

Als het slachtoffer handelingsonbekwaam is (kinderen, bewusteloze, straal bezopene), en hij verkeerd in een hulpbehoevende toestand of situatie dan is in het hoofdstuk zaakwaarneming vastgelegd dat iedere handelingsbekwame, dus ook EHV'er , zonder voorafgaande opdracht, zijn belangen gaan behartigen.

De redelijke kosten die gemaakt worden om zijn belang te behartigen moeten door de handelingsonbekwame, of diens wettelijke vertegenwoordiger, worden vergoed. Dus een broek kapot, materiaal verbruikt of ambulance gebeld, de rekening kan de handelingsonbekwame worden gepresenteerd.

• peter h

kleine aanvulling:

ambu wordt betaald van de awbz-premie, dus hoef je helemaal geen zorgen om te maken. ( tenzij met opzet ten onrechte)

greetz

Peter

• awbz?

waar heb jij die wijsheid vandaan?

• peter h

een seminar van het OK

peter

• doos

klopt dus niet, ambulance vervoer/hulp valt onder de ziekenfondswet!