koelen of niet

• hetty

In de wandelgangen doet het verhaal de ronde dat koelen bij kneuzing / verstuiking

niet meer nodig is en al lang achterhaalt volgens fysio en arts.

Wij als EHV'ers doen dit nog wel, en blijven dit ook aanleren.

Ik weet wel, als docent, dat koelen is om eventueel bloedingen te stoppen en zwelling te voorkomen.

Het gaat mij met namen over de warme kant van het verhaal.

Wie kan mij hierover iets meer vertellen?

Hetty.

• hetty

Daar bedoel ik mee dat ze zeggen juist te bewegen en in warm water te houden.

Eingenlijk het tegenovergestelde.

• peter h

mijn fysio zegt nog steeds: koelen. Niet te lang en pas later bewegen in warm water, of indien getaped, proberen zo normaal mogelijk te lopen.

groet,

Peter H

• jannes

hetty,

Fysio en arts denken daar niet zo verschillend over. Er is echter binnen de fysio vorig jaar een studie geweest waarin gezegd werd dat koelen niet zo veel zin heeft. Want zo zeggen ze, die zwelling is een nuttig en natuurlijk proces en dient om het gewricht te stabiliseren. Verder is het een signaalfunctie(pijn).

Door het te koelen wordt deze zwelling wat tegen gegaan en het gewricht wordt hierdoor wat instabiel. Echter te kort koelen minder als 15 minuten zou zelfs re-vasodilitatie veroorzaken. Langer koelen als 15 minuten zou niet zinvol meer zijn.

De vraag maakte mij benieuwd. Bij navraag onder meer bij ervaren fysiotherapeuten adviseren zij echter toch te koelen, doch niet langer als 15 minuten.

Groeten,

jannes

hetty schreef:

>

> In de wandelgangen doet het verhaal de ronde dat koelen bij

> kneuzing / verstuiking

> niet meer nodig is en al lang achterhaalt volgens fysio en

> arts.

> Wij als EHV'ers doen dit nog wel, en blijven dit ook aanleren.

> Ik weet wel, als docent, dat koelen is om eventueel

> bloedingen te stoppen en zwelling te voorkomen.

> Het gaat mij met namen over de warme kant van het verhaal.

> Wie kan mij hierover iets meer vertellen?

> Hetty.

• hetty

Bedankt voor jullie reactie, hier kan ik wat mee.

Hetty.

• ehbo-er

In de beginfase is koelen aan de orde.

Het tegengaan van zwelling en pijnreductie zijn daarbij de doelstellingen.

Ga je echter te lang door, dan wordt de bloedtoevoer hersteld en treed het averrechts effect op. Vandaar niet langer koelen dan 15 tot 20 minuten.

Je kunt het nog wel om twee tot drie uur herhalen.

Na 24 tot 48 uur is warmte aan de orde.

Het lichaam is dan begonnen aan het herstel en de warmte bevordert de bloedtoevoer zodat het herstel beter verloopt.

Bij verbranding “koel” je met lauw water om te voorkomen dat de bloedtoevoer verminderd. Daardoor neemt de warmte afvoer via de bloedbanen af.