jodium op wonden

• Carla de W

op de PABO kregen we een korte EHBO cursus.

Daarin werd ons verteld dat we nooit jodium in een open wond moesten doen.

Jodium is bedoeld om te ontsmetten, bijvoorbeeld voor een operatie.

Betadine is ook inderdaad een jodium variant en wordt ook gebruikt om je handen te scrubben op de OK.

Maar nu vraag ik me opeens af wat ik in de EHBO koffer op school moet doen,

want de betadine oplossing die erin zit brandt als een gek en kinderen willen het niet hebben.

Dus wat raden jullie ons aan ?

• johan

Carla,

Je kan inplaats van betadine jodium ook sterilon gebruiken, dit is te verkrijgen als vloeistof of als spray. Over het algemeen hebben kinderen geen klachten dat sterilon prikt of een branderig gevoel geeft.

• peter h

Hoi Carla,

het is idd niet de bedoeling om jodium IN de wond de druppelen. Wat je wel kunt doen, is een steriel gaasje bedruipen met jodium, en daarmee de wond en omgeving ontsmetten.

Wonden die door een arts moeten worden gezien, NOOIT behandelen met jodium of sterilon.

Reden hiervan is dat beide middelen een soort filmpje over de wond leggen, waardoor wondranden minder goed hechten. Bovendien geeft jodium ook nog eens een kleurtje, waardoor de arts de wond minder goed kan beoordelen.

groet,

Peter

En wat Johan al zei; bij kinderen zonodig sterilon gebruiken ipv jodium.

• marcel

Volgens mij prikt sterilon harder dan betadine als ik me niet vergis. Mogelijjk dat detol een beter produkt is. inderdaad nooit op de wond druppelen. Maar hoe zit het dan met betadine zalf die komt toch ook in de wond?

• hetty

je kan jodium best op een wond gebruiken mits je er niet mee naar een arts moet.

De wondranden worden met de ouderwetse jodium inderdaad aangestast maar met betadine niet.

De reden waarom je geen jodium gebruikt op een wond waar je mee naar de arts gaat is omdat er weefsel verkleuring optreed en de arts kan dan de ernst van de wond niet meer beoordelen.

Sterilon prikt maar betadine niet. Dit kun je in zalf, pleisters, tinktuur, gazen , enz krijgen.

Vraag anders de apotheek om advies.

• Carla de W

betadine prikte echt heel erg….

Dettol heb ik nog nooit van gehoord….

Sterilon kende ik wel, toen ik mijn oorgaatjes kreeg.

Dat is misschien wel een idee.

• ehbo-er

BAls betadine prikt, dan prikt water meestal ook. Dat komt bij oppervlakkige schaaf wonden waarbij de zenuwuiteinden (bijna) bloot zijn komen te liggen.

• Tim Smeets

Binnen onze Rode Kruis afdeling maken we zelf een ontmettingsmiddel.

Dit is een oplossing van 1% hibicet en 7% gedenatureerde alcohol in gestereliseerd gedemineraliseerd water.

Ontsmet goed en geeft over het algemeen zeer weinig klachten.

even een recept:

voor een oplossing van 100ml heb je nodig:

1 ml hibicet concentraat

10 ml gedenatureerde alcohol (van een 70% oplossing)

90ml gestereliseerd gedemineraliserd water

Misschien heb je hier wat aan.

Groet

Tim Smeets

• lotus88

als je naar de huisarts moet met een wond dan alleen schoon maken met water, de arts ontsmet het later wel als het nodig is.

en ik weet het zeker………………….. water prikt niet.

succes jessica

• marco

Mijn nekharen gaan recht overeind staan bij dit soort “adviezen”. Sterilon is een tinctuur oplossing (dwz een alcoholoplossing). Gebruik dit dus nooit op wonden!! en al helemaal niet bij kinderen! Het doet ontzettend zeer en is ook nog eens slecht voor het weefsel. Kleine niet verontreinigde wondjes (met straatvuil, zand b.v) kun je best desinfecteren met betadine. Inderdaad bij hechtwonden nooit betadine gebruiken, dit ivm. verkleuring e.d. Sommige patienten zijn allergisch voor jodium.

Kleine verontreinigde wondjes eerst uitspoelen met water en zeep, dan is de wond pas schoon. Pas daarna betadine gebruiken.

Een goed desinfecterend middel en mild in het gebruik (zeer belangrijk) is chloorhexidine-cetrimide. Dit is te koop onder de namen Hibicet, Savlon.

Je kunt er goed de wonden mee schoonmaken en tegelijk mee desinfecteren.Het prikt niet.

Ik zou iedereen willen aanraden hiermee te gaan werken, en al helemaal niet zelf oplossingen voor desinfectie te gaan maken!

Als er vragen zijn hoor ik het wel.

groetjes,

Marco, ambulanceverpleegkundige.