middeltjes in EHBO doos

• Carla de W

Ik heb thuis allerlei tubetjes, calendula, arnica, rescue in de verbandtrommel.

Maar op school willen ze eigenlijk zo goedkoop mogelijk uit zijn.

Zeker omdat het niet zo vaak voorkomt dat je een middel moet gebruiken, meestal ben je met een pleistertje al geholpen.

Dus ze willen nu dat ik een tube koop waarmee ik alle problemen kan verhelpen.

Dus open wonden, kneusingen, schaafwonden, brandwonden…

Iemand een suggestie ?

Misschien ook iemand een huismiddeltje dat ik extra kan aangeven en niet zoveel kost, zoals boter op een buil ofzo ?

• peter h

1 tube voor al dit soort verwondingen……

misschien beter om toch eens een ehbo (tegenwoordig eerste hulp) cursus te volgen. Wat je thuis doet, moet je helemaal zelf weten, maar bij een ander zijn er toch wel wat regeltjes binnen de eerste hulp.

Groet,

Peter

• hetty

Er bestaat geen tube waar alles inzit er je er alles mee kun doen.

Het enige is , waar je overigens verplicht toe bent, een goed gevulde EHBO koffer te bezitten.

Het gevaar bestaat namelijk als je op alle wonden iets gaat smeren, en vooral als ze open zijn, je het risico loopt het nog erger te maken.

Bijvoorbeeld zalf op een open wond geeft ontsteking en laat nare littekens achter.

Wat wel handig is als aanvulling op een EHBO koffer een gifzuiger en in de diepvries een zak met ijsklonten.

Ik zou advieseren ga naar een bhv of ehbo cursus, daar leren ze je wat je moet doen en geval van ongelukjes.

Koelen werkt verlichtend en voorkomt zwelling.

Koelen bij brandwonden met lauw water voorkomt erger.

Wat je thuis doet met je kinderen moet je zelf weten , maar als ik als ouder wist dat er zomaar iets gedaan wordt met je kind zou ik stappen ondernemen, want dan is je protocol niet goed op school.

• Carla de W

We hebben allemaal een EHBO cursus gedaan maar daar wordt je niet vertelt wat je voor mideltjes moet gebruiken.

Er is zoiets als Nestocyl (ofzo) wat claimt dat het bij alles gebruikt kan worden.

Maar ik durf dat niet zomaar te kopen, wil eigenlijk meer info hebben.

• ehbo-er

“Middeltjes” zijn in veel gevallen zonder meer goed te gebruiken.

Maar wel middeltjes die op de juiste manier bewaard worden, die op de juiste manier, voor de juiste kwaal worden gebruikt.

en dat men weet dat het slachtoffer geen allergie daar tegen heeft…

• John27

Hoi Carla,

Een tube waarmee je alle problemen mee kunt verhelpen???? Zooo, das pas een tube!!!! Vertel me effe waar je die gaat kopen, haal ik die daar ook? ;-) Geintje!! Flauw he?????

Ik denk dat het het 't beste is om een verbandtas of koffer te kopen, daar zitten meestal de nodige pleisters in.

Ook zitten er nog diverse andere verbandsmiddelen in, want je weet immers maar nooit wanneer je die nodig hebt.

En bij een kneuzing of brandwond, kan het best eens zijn dat je het alsnog beter even kunt laat controleren door een huisarts of eerste hulp en dan kun je met andere middelen, zwachtels enz.. wel alvast eerste hulp verlenen.

Zo'n verbandtas of koffer is een eenmalige uitgave, het enige waar je rekening mee moet houden is met de sterieliteit (datum) van bepaalde producten en deze tijdig vervangen.

Ik weet niet of je op een lager school ofzo les geeft, maar al dat materiaal waar de datum van verlopen is, even opsparen en maak er eens een middag van met het verbinden van een wond of het aanleggen van verband?

Het kan voor andere (grotere) interessant zijn en voor als je aan kids les geeft kan dat ook nog eens héél leuk zijn.

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

• albert

hallo

een tube in een ehbo-doos heel leuk maar eenmaal gebruikt de tube gelijk weggooienom zo wond infectie en besmetting van een volgende te voorkomen,

kom ik bij mij op school een tube tegen bij de controle dan wordt deze direct verwijdert, als er al met zalfjes gesmeerd moet worden dan alleen op advies van de arts en dan nog niet voor andere dan de gebruiker zelf.

wees verstandig en laat het uit je hoofd om zalfjes e.d. te gebruiken mocht er om wat voor reden wat misgaan (b.v. een besmetting met een of ander virus hepatitus of zelfs hiv) dan ben je wel hoofdelijk aansprakelijk.

met vriendelijke groeten albert

• Kadertje

Beetje late reactie van mij.

Ook al zou je heel goekoop een tube kunnen kopen met een wondermiddel, dan nog ben je aan bepaalde regels gebonden.

Ook voor scholen en verenigingen telt dat er een ehbo'er of bhv'er aanwezig moet zijn. Dit geld ook voor een verbandtrommel. De inhoud van de trommel kan per bedrijfstak verschillen i.v.m. de risicos dat het bedrijf met zich meebrengt.

Maar neem maar van mij aan dat een tube wonderpasta en een pleister toch echt te kort is voor een school. Er zijn bedrijven die speciale schoolverbandtrommels verkopen, en misschien kan je ze wel gesponserd krijgen door een ehbo of rode kruis vereniging uit je buurt. Hierdoor hebben deze verenigingen weer kans dat de kinderen van deze school de ehbo opleidingen gaan voplgen bij de betreffende vereniging.

• Carla de W

Er zijn leerkrachten met een EHBO opleiding, zoals ik….

En we hebben een goede erkende EHBO doos, maar daarin zit niet zoveel, wel een hoop verband maar geen smeerseltjes.

Ik wil daar een aanvulling op.

• hans

carla schreef :We hebben allemaal een EHBO cursus gedaan maar daar wordt je niet vertelt wat je voor middeltjes moet gebruiken.

nee dat klop maar er is vast wel vertel waar om niet en wat je wel moet doen