defibrillator

• petachi

Het gebruik van AED-apparatuur (automatische externe defibrillator) zal wellicht op korte(re) termijn worden toegestaan, omdat - eindelijk - de landelijke BIG-wetgeving wordt aangepast.

Naar verluidt zullen daardoor met name degenen met het “oude” EHBO-eenheidsdiploma = het tegenwoordige (sinds 1-8-2003) Diploma Eerste Hulp na het volgen en behalen van de AED-cursus bevoegd worden te defibrilleren.

Nu speelt er binnen ons bedrijf de discussie dat degenen met het BHV-certificaat eerste hulp op grond hiervan NIET zullen mogen defibrilleren

Ik waag dit laatste te betwijfelen en leg dit daarom voor aan u allen.

Weet iemand hoe de vork precies in de steel zit?

• hetty

Iedereen die een cursus gebruiker AED met goed gevolg heeft afgelegd mag de AED gebruiken.

Dit is een cursus die losstaat van de BHV en EHBO.

Dit certificaat moet je dus appart behalen.

• marcel

Hetty volgens mij moet je nog wel kunnen reanimeren. Dat ben je toch met me eens.

groetjes

• peter h

Met alle respect, maar het gebruik van de AED door “leken” is reeds toegestaan. Elke burger van Nederland mag dit apparaat gebruiken. Of dit wijs is, is vers 2.

Derhalve heeft de minister ook aangegeven dat training in het gebruik ervan ten zeerste wordt aangeraden.

Dus, om even in B.I.G.-termen te blijven: iedereen is bevoegd, maar het is slimmer om bekwaam te zijn.

Reanimatie is een onderdeel van de AED-cursus, dus een NRR-erkend reanimatiediploma lijkt mij HEEL nuttig.

groet,

Peter

(o.a. AED-instructeur)

• hetty

De cursus wordt ook bijna altijd gegeven in combinatie met een reanimatie cursus.

Omdat veel mensen denken dat als ze de AED gebruiken zij niet hoeven te reanimeren.

Dit is een groot misverstand.

Goed kunnen reanimeren is een EERSTE vereiste.

De AED is een toevoeging en geen vervanging.

Ik geef zelf ook BLS en AED trainingen en vraag daarom ook altijd aan de groep die een AED cursus willen volgen, of zij in het bezit zijn van een reanimatie certificaat.

Is dit niet zo dan eerst een reanimatie cursus en dan pas de AED cursus.

Dit om misverstanden te voorkomen.

Hetty.

• peter h

Hoi Hetty,

helemaal met je eens. Als ik cursus geef, en de cursisten hebben geen reanimatie-aantekening of -diploma, wordt er zelfs een extra dagdeel (3 a 4 uur, afhankelijk van de grootte van de groep) ingelast/ingeplanned.

Reanimeren is idd een vereiste, want daar begin je mee, en pas later komt de AED ter plekke is de praktijk.

greetz,

Peter