kinlift

• marcel

Bewusteloos slachtoffer

abnormale geluiden (dus geleeltelijk afgeloten luchtweg)

geen zichtbare afwijkingen

Aanspreken

aanschudden

kinlift

mondinspectie

kinlift handhaven (om luchtweg vrij te houden)

ademhalingscontrole

alarmeren

Als je de kinlift blijft handhaven sluit de mond???????? m.a.w. luchtweg vrij, alleen er komt geen lucht meer in. (probeer maar bij volwassen persoon)

wie helpt. boekje blinkt niet uit in duidelijkheid

• peter h

Hoi Marcel,

als je de kinlift doet, sluit je de mond NIET! Bij personen die bij bewustzijn zijn, lukt de kinlift niet, omdat de aangezichtsspieren nog gespannen zijn. Bij een bewusteloze haal je de kin t.o.v. de bovenkaak naar voren. Mond blijft dus wel een beetje open. Mond hoeft niet wijd open, want er kan door een kleine opening een heleboel lucht naar binnen.

(probeer maar eens adem te halen door je mond)

Duidelijk?

greetz

Peter

• marcel

Helemaal duidelijk peter,

gisteren geprobeerd in de les maar je moet dus duidelijk aan de kaak trekken om hem naar voren te halen en een beetje open te houden. Verder moet de kinlift gehandhaafd blijven neem ik aan staat niet met zoveel woorden in het boekje.

bedankt voor je advies / aanvulling

• Rene

Jaw-thrust is handiger.

• J-P

Niet alleen handiger, voor een trauma so vind ik de Jaw-thrust nog veiliger ook. Je fixeert de cwk dan ook meteen, dus veiliger voor je so.

• peter h

jaw-trust en dan toch abc-controle doen?

lijkt mij wat moeilijk. dan moet je toch “boven” het hoofd zitten en niet naast het s.o.

jaw-trust gebruiken als het s.o bij bewustzijn om de nek te fixeren oke, maar in eerste instantie bij abc-controle kinlift.

greetz,

Peter

• Rene

Dat heb je goed begrepen. Bij traumaslachtoffers moet je inderdaad aan het hoofdeinde plaats nemen.Heb je ook nog goed overzicht over het slachtoffer.

• Bep Bakhuis

mondje dicht en door je neus ademen ???