verlies van hand

• jos

iemand verliest zijn hand aan een zaagmachine. We hebben geen ijs bij de hand hoe gaan we de hand nu laten vervoeren. Is het verstandig de hand nog afspoelen of niet?

jos

• Rene

niet afspoelen en per ambulance vervoeren.

• Sjaakie

Inderdaad de hand niet afspoelen, maar zo koel en droog mogelijk vervoeren.

Waarom niet afspoelen? Omdat de huid dan nat en week wordt. Wat als gevolg heeft als de hand er weer aangezet kan worden de huid beter niet week moet zijn i.v.m de hechtingen

• Mariska

Doe de hand in een plastic zak en sluit deze goed af.

Vervolgens gaat deze zak in een andere plastic tas met ijsblokjes.

Gehele pakket meegeven met het slachtoffer

• Rene

ijswater! nul graden dus. Maar jos heeft geen ijs.

• peter h

Optie:

In een plastic zak, en die zak in een zak met alleen maar koud water. Let op: De hand NIET steriel verpakken in een snelverband o.i.d. Hierdoor wordt het aanwezige vocht uit de hand gezogen en wordt aanzetten nog moeilijker.

(Misschien heeft de ambu breek-coldpacks aan boord???? -weet ik niet)

maarre: vanwaar deze vraag?

groet,

Peter

• jos

Ik heb in noorwegen in de houtkap gezeten richting HonningsvÃ¥g; 160 km van rÃ¥dhustaket. Eerste hospital 150 miles.the compagnon bleef met de mouw achter de haak hangen en werd zo in de zaagmachine getrokken…..Alleen het water van de rivier was dichtbij. Wij hebben via de CB de hoofdkantoor geraadpleegt…Zij zeiden probeer de hand in een plastic zak te doen en de zak in een emmer met water te doen…….. Alles is uiteindelijk goed gekomen, doch wel maanden lange infecties. (waarschijnlijk roest van de zaag)…..Ik wist niet of we toen goed gehandeld hadden om misschien eerst de hand te wassen in de rivier.

• hetty

Nee nooit een lichaamsdeel spoelen met water, want dan kan het zijn dat hierdoor vocht uit de hand onttrokken wordt en dat vocht moet in de hand blijven.

Wel zo koud mogelijk verpakken omdat afkoeling weefsel besparend werkt.