Mijn baas zei dat ik een ehbo cursus moet doen in mijn vrije tijd omdat ik met kinderen werk,maar ik moet wel alles zelf betalen..hoort dat?
Meestal is het volgen van een EHBO cursus voor een bedrijf op vrijiwillige basis en wordt deze vaak vergoed door het bedrijf zelf. Persoonlijk hoef ik de cursus niet te betalen en ontvang ook dan ook nog eens een vergoeding voor BHV en EHBO. Dit verschilt echter per bedrijf. Nu kan het zo zijn dat een bedrijf het een vereiste vindt dat een medewerker beschikt over een EHBO diploma en kunnen ze dat verplichten. Maar netjes is het niet dat je dan zelf de cursus moet betalen, dat het in je vrije tijd gebeurd kan dan weer wel. Dat gebeurd bij ons ook.
Groet Anne
Beste Ramona ,
Ik ben zelf een Hoofd BHV'er en ik kan je vertellen dat ieder bedrijf of instelling
verplicht is volgens de ARBO BHV'ers of Ehbo'ers in dienst te hebben.
In geval van BHV is dat 1 op de 50 personen per 24 uur.
dus er moet op ieder moment dat er mensen aanwezig zijn ook hulpverleners aanwezig te zijn.
Suc6
John
De verplichting rust bij de werkgever. Hij is verantwoordelijk voor een goede BHV-organisatie. Als de uitkomst van de R.I. een E is, dat ehbo nodig is, dan is dat de zaak van de werkgever daarvoor te zorgen.
Volgens de wet dient hij daar dus zorg voor te dragen en dus ook tijd en geld daar beschikbaar voor te stellen.
kijk ook eens op www.szw.nl
greetz,
Peter
meestal staat in de CAO dat wanneer een werkgever een ehbo cursus verplicht stelt, deze daar opleidingstijd en geld voor beschikbaar dient te stellen. Wanneer dit niet het geval is kan een werkgever je niet verplichten de cursus in eigen tijd te volgen en te betalen, LET OP, tenzij er bij je aanstelling is afgesproken dat je over een geldig EHBO-diploma dient te beschikken.
m vr gr
Jasper
Helemaal mee eens ! Hoewel veiligheid op het werk wettelijk een zaak is van werkgever en werknemer (gezamelijk !) is het wel gebruikelijk dat de werkgever geld (en soms tijd) beschikbaar stelt om de cursussen te volgen.
Volgens de Arbo-wet is het immers verplicht om BHV-ers aanwezig te laten zijn en deze verplichting rust op de werkgever en die kan dan inderdaad van werknemers verlangen een cursus te volgen (verplicht) en in sommige branches zal zeker een aanvullend EHBO-diploma noodzakelijk kunnen zijn omdat er in de BHV-cursus maar een gedeelte van de EHBO-lesstof behandeld wordt (Hoeft niet meer en kan niet meer).
Overigens is het ook zinvol om een EHBO-diploma te halen als je werkgever daar niet om vraagt.
Hoi Gerard,
het is niet alleen gebruikelijk, maar de werkgever is ertoe verplicht!!!
Alleen proberen sommige werkgevers op het gemoed te spelen en daardoor de tijd van de werknemer ervoor te gebruiken.
Uiteraard, als dit in goed overleg gaat, is er niets aan de hand.
Werkgever is verantwoordelijk voor een goede hulpverlening binnen zijn bedrijf.
En 1 op 50 (BHV-ers) geldt niet alleen voor werknemers, maar ook voor (mogelijk te ontvangen) bezoekers/klanten. En wel ten alle tijde!! dus ook rekening houden met ziekte, vakantie, deeltijdwerkers etc.
greetz,
Peter
Werkgever is verantwoordelijk voor een goede hulpverlening binnen zijn bedrijf.
Peter,
Werkgever én werknemer zijn wettelijk SAMEN verantwoordelijk voor de veiligheid en bijbehorende hulpverlening.
In de praktijk betekent dat, dat de kosten voor de werkgever zijn maar die mag inderdaad van de werknemer verlangen/eisen mee te werken. Bij trammelant kunnen ook werknemers aangeklaagd worden wanneer zij hier niet aan meewerken.
Voorbeeld: cafebrand 't Hemeltje in Volendam, de eigenaar Veerman krijgt straf maar zijn dochter en bedrijfsleider ook.
Dus terug naar de oorspronkelijke vraag: een EHBO diploma moeten halen in eigen tijd en op kosten van de werkgever lijkt mij een redelijk verlangen.
Wat denk jij ?
Gerard
Gerard,
de casus Veerman ken ik niet tot in detail. Ik weet niet waar dochter en bedrijfsleider exact voor zijn veroordeeld.
De werkgever is verplicht bhv-ers in dienst te hebben. Hoe hij dit regelt, maakt dan niet zoveel uit. Echter, in de praktijk staan de meeste mensen niet te springen om een ehbo/bhv-cursus te doen in de eigen tijd.
Zij worden aangewezen als vrijwilliger en hebben dan maar te gaan.
De verplichting berust bij de werkgever en hij dient er zorg voor te dragen dat hij aan die wettelijke eisen voldoet.
Vroeger was ehbo verplicht. Dit had ik al, maar voor mijn herhalingen bij de vereniging kon ik netto overuren schrijven…….
Het is idd nogal makkelijk om alles op de werkgever af te schuiven, maar voor zover ik weet, is dit wel de gebruikelijke weg. Werkgever moet ook aan kunnen tonen dat “zijn” bhv-ers / ehbo-ers voldoende geoefend (lees;cursussen gevolgd) hebben.
En als werkgever en werknemer en samen uitkomen: prima toch.
Greetz,
Peter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?