Handgreep van Roger

• Elly

Op mijn herhalingslessen is een vraag gekomen over de handgreep van Roger.

Ik heb dit in de boeken van de 24e druk nagekeken maar kan er niets over vinden. wie kan mij uitleggen wat deze handgreep nu is.

Elly

• hetty

Hoi Elly

Ik heb het opgezocht in het boek “acute hulpverlening ” isbn 90 313 0887 0

De hulpverlener omvat met beide handen het hoofd van de patient met de handpalmen ter hoogte van de oren.

De duimen van de beide handen moeten tegen de rand van de onderkaak liggen, de vingers bij de overgang van achterhoofd naar nek.

Terwijl de hulpverlener de handen op deze plaats houdt, oefent hij voorzichtig tractie uit op het hoofd.

De tractie dient te worden gehandhaafd totdat de nek is geimmobiliseerd.

Eventueel geeft de patient er de voorkeur aan om zelf het foofd met de handen te fixeren.

Voor het immobiliseren van de nek wordt bij voorkeur een geprefabriceerde nekspalk gebruikt.

Wanneer deze is aangebracht loopt de spalk circulair om de hals en nek en maakt flexie en extensie van de nek onmogelijk.

Daarbij dienen aan weerzijden van het hoofd zandzakjes of kledingstukken te worden gelegd, tegen het hoofd aan.

Bewegen van het hoofd is nu in alle richtingen belemmerd.

Dit is de tekst ( misschien met typfouten) letterlijk uit het boek.

Het lijkt een beetje op de greep van “Zach”.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Hetty.

• Elly

Hetty

Dank je wel dat je het even hebt opgezocht voor mij. Op mijn herhalinscursus wist men het ook niet te vertellen.

Groetjes Elly

• ave

Wordt die greep niet alleen gebruikt bij iemand met een helm op

• hetty

Goede opmerking.

Ja maar dan alleen als je de helm op hebt, dus het hoofd aan de grond en dan de helm aan weerszijden vastpakken.

En als je alleen bent kun je zand of graspollen gebruiken om het hoofd stabiel te houden.

Zodat jij eventueel ander letsel kunt behandelen.

Niet weglopen, want is verstikkingsgevaar aan de orde.

Maar als de helm af is dan houd je het hoofd vast met de greep van Zach.

Hetty.

• Anne

Om het hoofd stabiel te houden kun je natuurlijk ook de helm gebruiken. Die heb je immers bij de hand.

Groet Anne

• AB907

Kleine aanvulling: als EHBO-er de helm uitsluitend via deze methode afdoen als het slachtoffer gereanimeerd moet worden danwel een abc probleem heeft en het niet anders kan.

Anders de helm absoluut laten zitten!!!!!!!

Maar dat hoef ik de goede EHBO-ers niet te vertellen uiteraard.

• hetty

Ja dat klopt, helm afnemen staat NIET meer in de opleidingsboekjes en wat ik begrepen heb komt het ook niet meer in de vervolgboeken.

Ik persoonlijk vind dit zeer jammer, met name omdat er steeds meer motorrijders op de weg komen.

Ik heb het in de kaderopleiding wel gehad en ga het daarom WEL aanleren aan mensen die veel met motoren te maken hebben.

Het moet natuurlijk WEL duidelijk zijn dat helm afnemen GEEN eerste vereiste is bij een ongeval, maar NOODZAAK bij ademhalingsproblemen.

Hetty.

• jacob

Wat is eigenlijk dan de greep van Zach? Ik rij erg veel moter dus is nooit verkeerd om dit er een beetje bij te weten ik ben ehbo er maar had ook nog niet van roger gehoort.

• hetty

Oke ik weet niet hoe lang jij je diploma hebt, maar het staat in het boekje de geoefende ehbo'er.

In de nieuwste 24ste druk staat het er niet in en ook niet in het boekje verbandleer en kleine ongevallen.

Ik zal het uitleggen zoals het in het boekje de geoefende ehbo'er staat.

Misschien kun je er nog 1 in een boekhandel vinden blz. 56. dan zie je het plaatje.

* pak met 1 hand een schouder van het s.o , zodanig dat de duimtop het sleutelbeen raakt en de vingers onder de schouder en nek komen te liggen.

*Breng de andere hand onder het achterhoofd van het s.o , zodanig dat de duim langs het oor tegen de onderkaak ligt.

*Fixeer het hoofd tussen beide onderarmen , die evenwijdig aan de onderlaag liggen.

*Breng het hoofd van een s.o dat bij bewustzijn is alleen in de neutale positie ( nekwervels recht op rugwervels) als hij daarbij geen (toename van ) pijn aangeeft.

Ondersteun anders het hoofd improviserend.

Vraag anders op een herhalingsles aan de docent of deze het wil demonstreren en of jullie het ook mogen doen.

Voor alle duidelijkheid je zit achter het achterhoofd van het s.o.

Groetjes Hetty.