buik / rug draaien voor gevorderde

• ve

1

wat doen we als we een bewusteloos so hebben dat op zijn buik ligt en er is geen ruimte om hem om te draaien.(bij vermoede van nekletsel en ook bij vermoede van nekletsel)

Je wilt zijn ademhaling controleren. In beide gevallen zou ik het so laten liggen en kijken of ik zijn ademhaling zo kan controleren. (niet langer dan 15 min zo laten liggen)

2

wat doen we als we maar aan een kant ruimte hebben om hem om te draaien en het hoofd ligt in de verkeerde richting om te draaien je vermoedt nekletsel.

bij geen vermoede van nekletsel zou ik gewoon het hoofd draaien, maar als ik het wel vermoed loop ik tegen een probleem op. (je wilt zijn ademhaling controleren) Persoonlijk zou ik hem dan laten liggen en kijken of ik zo zijn ademhaling kan controleren.

graag jullie inzicht

ve

• hetty

Wat ik persoonlijk zou doen (en ik weet dat dit een gewaagde uitspraak is) , maar ik vind het wel belangrijk, ik zou ook graag een reactie van de professionele hulpverlening willen.

Als ik de ademhaling kan controleren door mij handrug onder neus, mond van het s.o te houden en mijn andere hand op zijn flank of rug en deze ademhaling is goed blijf ik er af en laat bellen, of zelf mobiel.

Moet ik het s.o toch stabiel hebben, omdat de ademhaling verslechterd en ik ben alleen, dan is mijn persoonlijke oplossing als volgt.

Ik zit aan de gezichtzijde ter hoogte van de buik op twee knieen.

Ik leg de arm die aan het achterhoofd ligt, recht achter het achterhoofd met iets een knik in de elleboog, om daar straks het hoofd op te vangen en te voorkomen dat het hoofd doorrolt.

Het been dat het dichtstbij is leg ik over het andere been.

Dan duw ik het s.o bij schouder en heup voorzichtig van mij af zodat het hoofd heel voorzichtig op de onderste arm komt te liggen.

Ik duw zover totdat het s.o bijna op de zij ligt.

Ik zet mijn boven been tegen de buik/borst.

Ik trek het been wat boven ligt, voorzichtig met de voet in de onderste knieholte en dus met de knie gebogen naar mij toe.

het hoofd wordt nu ondersteund door de arm die onder ligt en om te voorkomen dat deze eraf rolt leg ik de bovenste hand onder het voorhoofd of ik pak een jas/tas/zand/schoen of iets dergelijks , maar wel zodanig dat de nekwervels recht op de rugwervels blijven staan.

Als ik aan het achterhoofd zit zou ik hetzelfde doen maar dan het s.o naar mij toehalen.

Als er aan de gezichtzijde GEEN ruimte zou zijn.

IK DOE DIT ALLEEN ALS IK HELEMAAL ALLEEN BEN EN ER IS NIEMAND IN DE BUURT DIE MIJ KAN HELPEN OOK NIET ALS IK SCHREEUW.

Dit zou ik doen als het nodig mocht zijn , maar nogmaals dit staat niet in de boeken dus mag het NIET aangeleerd worden.

(dit ter bescherming van mijzelf).

• ve

Die ga ik eens uitproberen hetty.

je hoort nog van me

• p.leister

Hoi Ve,

Lastige vraag, maar als jij denkt dat er sprake is van nek letsel, ofwel CWK (Centrale Wervel Kolom) moet je je eerst twee bedenken voordat je gaat handelen. Ik snap dat veel mensen het goed bedoelen maar door niet goed na te denken, ander in de vernieling helpen. Het is daarom belangrijk dat je in een dergelijke situatie rustig blijft zodat je alles onder controle houdt. Als je dan wil beijken of iemand een ademhaling heeft, (wat de MKA meldkamer Ambulance Zorg) wil weten. Kan je als je het niet ziet voorzichtig voelen in de zij. Als je hier je handen op doet met gespreide vingers, kan je ook de ademhaling tellen. Deze waarde en eventueel de pols frequentie kan je dan doorgeven aan de ambulance. Verder kan je ook kijken naar de gelaatskleur. Een blauwe en/of grouwe kleur kan wijzen op een zuurstof tekort. Verder moet je als er ademhaling is, het s.o laten in de positie als je deze hebt aangetroffen en kan je beginnen met het manueel fixeren van het hoofd. Doe dit wel op een goede manier. Als je dit niet weet, vraag dan om instructie bij je kader of eventueel aan ambulancepersoneel. mensen die dit over het algemeen ook goed kunnen zijn, wegenwachters en politie agenten. Verder moet je bij twijfel gewoon 112 bellen en vragen om een ambulance. je zou eventueel om raad kunnen vragen bij een huisarts, alleen is het nadeel. dat huisartsen over het algemeen weinig ervaring hebben in de accute hulpverlening.

Dus, denk eerst twee keer na en blijf rustig nadenken ander kan je heel lang nadenken over iemand die door fout handelen in een rolstoel is gekomen.

Groeten p.leister

• p.leister

Ve,

Ik hoop dat dit zo duidelijk is en dat de medische termen goed in de normale mensen taal staat beschreven. Ik betrapte me erop dat er een aantal termen in stonden. Ik rij normaal op het gele wagentje, vandaar.

• ve

Beste, heer/mev leister.

prima uitgelegd hoor.

Eigenlijk ben ik aan het uitzoeken hoe je als gevorderd ehbo-er en daar mag ik me best onder rekenen. Een so op een verantwoorde manier kunt omdraaien (net zoals hetty aangaf). De ene keer treffen we een so in een grote wc en de volgende in een smal gangetje.

Je kunt natuurlijk een slachtoffer verslepen met de rautek maar of dit verstandig is maar de vraag. Je kunt hem met meerdere mensen wegtillen uit zijn benarde situatie lijkt mij ook een goede oplossing maar geen antwoord op mijn vraag (of juist wel).

Overgens het hoofd fixeren in buikligging heb ik nog nooit van gehoord daar moet je het volgens mij het so voor omdraaien maar ik me vergissen (zach).

ik kijk graag uit naar u reactie of naar die van andere.

ve

groetjes

• p.leister

Hoi Ve,

Als er verdenking is van CWK letsel, het hoofd goed vast houden. het ambulancepersoneel zal deze persoon omdraaien en het hoofd in neutrale positie brengen. Hier is een manier voor om dit te doen, alleen is dit te gevaarlijk voor een EHBO-er met alle respect. Vooral met de nek moet je voorzichtig omgaan. Door je nek lopen bijna al je zenuwbanen. je kan dus voorstellen, dat als een klein breukje hebt bij een zenuwbaan, deze klem kan komen te zitten. Dit kan hele nare gevolgen hebben. Als een SO bij bewustzijn is, hoor je wel eens dat een SO een tinteling voelt in bijvoorbeeld een been. Dit kan dan een slecht teken zijn. Een SO met dergelijke klachten zal volgens het ambulanceprotocol met een nekkraag en een spin met hoofdblokken op een wervelplank naar het ziekenhuis gaan.

Op een wervelplank kan je het SO veilig vervoeren, zelf verkeersdrempels zijn dan te doen.

Groeten P.leister

• Tim Smeets

Hallo,

Mag ik hier op reageren? Ik hoop van wel.

Volgens mij wil Ve weten op welke verantwoorde manier een SO kan worden omgedraaid, wanneer dit nodig is voor controle van de ademhaling en al dan niet voor het beademen e.d.

Persoonlijk weet ik ook niet wat is zou doen, maar als het echt niet anders kan, probeer ik de manier van Hetty. Heb jij misschien een ander idee P. Leister?

In je stukken over CWK-letsel heb je zeker gelijk, maar is volgens mij geen antwoord op de vraag. Kun jij vanuit jou werkgebied een antwoord geven waar we als eerstehulpverleners wat aan hebben in geval van nood?

Alvast bedankt.

Groetjes

Tim Smeets

Instr. Jeugd Eerste Hulp

• ve

Beste P.leister,

als je even een paar topic's naar beneden gaat lees, je waarschijnlijk de handeling die jij bedoelt. (topic schedelbasis) Deze topic ben ik ook begonnen. Maar dit is niet precies wat ik wil weten het gaat om buik/rug draaien in een benarde situatie.

Ik neem aan dat jullie dat slachtoffer ook eerst omdraaien en verplaatsen anders kun je hem toch niet op de plank krijgen? Je moet dit zien in het kader van een gevorderde ehbo-les.

Maar je optie om het slachtoffer bij het hoofd te fixeren en dan met tweeen omdraaien vind ik ook nog niet zo gek, alleen niet toepasbaar als je alleen bent. Stel je voor jij komt bij deze situatie (alleen) wat doe je laat je hem dan liggen tot je collega's er zijn?

met een vriendelijke groet

ve

• peter h

Hoi P.Leister,

ik lees in je posting dat je ook raad kunt vragen aan en huisarts.

Echter, je belt toch met 112, deze zou je toch ook om raad kunnen vragen?

tenminste, zo vertel ik het mijn cursisten wel:

“als je het echt niet meer weet, en er is echt sprake van een ongevalssituatie, bel dan 112 en vraag hen om advies. Als GEVORDERDE ehbo-er weet je ongeveer wel hoe of wat dus het is geen flauwekulmelding”.

Wat is hier jouw visie op?

Groet,

Peter H.

instructeur Eh(bo) / BLS / AED