Wat ik persoonlijk zou doen (en ik weet dat dit een gewaagde uitspraak is) , maar ik vind het wel belangrijk, ik zou ook graag een reactie van de professionele hulpverlening willen.
Als ik de ademhaling kan controleren door mij handrug onder neus, mond van het s.o te houden en mijn andere hand op zijn flank of rug en deze ademhaling is goed blijf ik er af en laat bellen, of zelf mobiel.
Moet ik het s.o toch stabiel hebben, omdat de ademhaling verslechterd en ik ben alleen, dan is mijn persoonlijke oplossing als volgt.
Ik zit aan de gezichtzijde ter hoogte van de buik op twee knieen.
Ik leg de arm die aan het achterhoofd ligt, recht achter het achterhoofd met iets een knik in de elleboog, om daar straks het hoofd op te vangen en te voorkomen dat het hoofd doorrolt.
Het been dat het dichtstbij is leg ik over het andere been.
Dan duw ik het s.o bij schouder en heup voorzichtig van mij af zodat het hoofd heel voorzichtig op de onderste arm komt te liggen.
Ik duw zover totdat het s.o bijna op de zij ligt.
Ik zet mijn boven been tegen de buik/borst.
Ik trek het been wat boven ligt, voorzichtig met de voet in de onderste knieholte en dus met de knie gebogen naar mij toe.
het hoofd wordt nu ondersteund door de arm die onder ligt en om te voorkomen dat deze eraf rolt leg ik de bovenste hand onder het voorhoofd of ik pak een jas/tas/zand/schoen of iets dergelijks , maar wel zodanig dat de nekwervels recht op de rugwervels blijven staan.
Als ik aan het achterhoofd zit zou ik hetzelfde doen maar dan het s.o naar mij toehalen.
Als er aan de gezichtzijde GEEN ruimte zou zijn.
IK DOE DIT ALLEEN ALS IK HELEMAAL ALLEEN BEN EN ER IS NIEMAND IN DE BUURT DIE MIJ KAN HELPEN OOK NIET ALS IK SCHREEUW.
Dit zou ik doen als het nodig mocht zijn , maar nogmaals dit staat niet in de boeken dus mag het NIET aangeleerd worden.
(dit ter bescherming van mijzelf).