Bijzondere letsels

• John Kristelijn

Hoi,

Voor een les die ik mag verzorgen over bijzondere letsels tijdens hulpverleningsactiviteiten, ben ik nieuwsgierig of jullie weleens iets bijzonders mee hebben gemaakt. Ik ben op zoek naar gegevens over?

Wat was het letsel?

Wat heb je voor Eerste Hulp verleend?

Wat had je beter kunnen doen?

Wie kan en wil mij helpen? Alvast bedankt.

• jacob

Een idee is mischien wel om een rvs lasdraad door de hand te doen wat vast zit (in het bot) Hier ben ik mee aan het spelen nu (ben lotus). Je kan evtueel ook een spijker gebruiken mischien een idee al is het wat laat

groetjes jacob

• John Kristelijn

Hoi Jacob,

Bedankt voor je reactie. Les is pas op 19 mei. Zou je eventueel een foto kunnen sturen van die Lasdraad? Alvast bedankt.

• jasper

Ik heb laatst tijdens een nachtelijke hulpverlening twee bijzondere dingen meegemaakt:

1. iemand die zijn hand had gespleten op een bouwhek tussen de middel en ringvinger dus tussen de middenhandsbeentjes door. Een echte scheurwond dus.

We hebben de hand bij elkaar gehouden (tegen elkaar aan) en gazen in de hand gestopt, daarna ingepakt in een mitella en naar het ziekenhuis met de ambu, gezien het zeer grote bloedverlies.

2. Iemand die een klap op zn gezicht had gehad onder zn neus. Zn bovenlip was uitgescheurd tot onder zn neusgat.We hebben hem niet meer laten praten of lachen. Steriele gazen er tegenaan zowel binnen als buiten met de wondranden tegen elkaar aan en de hand er bovenop. De buitenkant een beetje schoongemaakt.

We hebben eerst gebeld met de eerste hulp en het geval voorgelegd. Zij verwezen ons toen naar een ziekenhuis waar de mogelijkheid tot plastische chirurgie was ('s nachts). De persoon is met een taxi er naar toe gebracht.

Tot zover, succes ermee

grt jasper.

• John Kristelijn

Bedankt voor jouw reactie.

• Jeannette

Wat te denken van iemand die in een vuilniszak grijpt en vervolgens zijn hand eruit haald met daarin/aan de “deksel” van een conservenblik.

De otus waar ik vandeweek mee werkte had dat in de praktijk meegemaakt (bij iemand anders) en zij heeft het voor mij in de les nagespeeld. (foto is beschikbaar)

John Kristelijn schreef:

>

• John Kristelijn

Hoi Jeannette,

Bedankt voor het idee. Ik zou graag in het bezit komen van de foto

• jacob

hoi john

waar kan ik eventueel een foto heen sturen moet ze nog wel maken ben er meer een beetje mee aan het spelen.Deverwonding isook een beetje afhankelijk van waar je bent, als het op school is zou je ook een bal pen kunnen gebruiken of iets dergelijks een lasdraad is meer iets voor de technische afdeling is wel leuk trouwens

groetjes jacob

• John Kristelijn

Hoi De foto mag je sturen naar:

johnkristelijn@planet.nl

Alvast bedankt

• John Kristelijn

Hoi Jacob,

Stuur maar naar johnkristelijn@planet.nl

Alvast bedankt.