stompverband

• ve

even een vraagje voor de deskundige onder ons,

We leggen over het snelverband synthetische watten die brengen we eerst over het midden een aantal keren. Maar draaien we de rest van de rol dan rond de hand en pols, of scheuren we de sythetische watten af en draaien dus niet meer rond de hand en pols.

Er bestaat namelijk ook een variant waarbij stroken sythetische watten over het snelverband worden aangeled (aan alle zijde) . Ik kan het namelijk niet zo goed zien in de het module boekje.

Het boekje zeg: pak de stomp vervolgens in met sythetische watten. Deze moet het snelverband ruim bedekken. Er staat dus ook niet dat we de rest rond de hand en pols moeten draaien (persoonlijk vind ik het wel praktisch)

Verder is het mij opgevallen dat vaak dit verband niet wordt geexamineerd in de module verbandleer wat is jullie ervaring.

groetjes

ve

• anne

Eerst over het midden, dan iets links van het midden vervolgens iets rechts van het midden. Vervolgens terug naar het midden je bent nu bovenen begint daar rond de pols en arm te draaien. Hetzelfde geldt voor het ideaal verband. Tenminste dat is hoe het me geleerd is.

Groet Anne

• Jeannette

Het doel van de watten is (net als bij alle andere wonddrukverbanden) de druk te verdelen die je aanbrengt met de ideaal (of cambric) zwachtel. Daarom moet je er voor zorgen dat de stomp ingepakt wordt met deze watten.

Dat betekend vervolgens dat het niet uit maakt hoé je de watten aanbrengt…als ze maar rondom de stomp zitten en het aangebrachte snelverband ruim bedekken. Dus beide methoden die je beschrijft kunnen toegepast worden, gebruik wel de gehele rol. Voor het aanbrengen van de druk (met de Ideaal of Cambric zwachtel) is er maar 1 goede manier:

Eerst over het midden, dan iets links van het midden vervolgens iets rechts van het midden. Vervolgens terug naar bovenen en daar beginnen met rond wikkelen, dakpansgewijs in de richting van de romp.

• hans van der Haar

Graag zou ik willen weten hoe we een stompverband het beste kunnen aanleggen.

Eerst een gaasje of gelijk een snelverband.

Dan witte watten daar op de drukverband watten.(de oude vette watten)

Daarna met drukverband inpakken.

is zo de volgorde goeg of heb u een andere.

graag hoor ik van u

groeten Hans van der Haar

• Tjeerd

Wat is de reden van deze vraag Hans? Met alle respect; Het lijkt mij niet dat jij een EHBO-er bent. Maar volgens mij wel erg geïnteresseerd en daarmee gemotiveerd. Volg een EHBO-cursus bij de plaatselijke vereniging, en je vraag zal 100% worden beantwoord.

Groet, Tjeerd - instructeur EHBO-BLS/AED

hans van der Haar Schreef:

——————————————————-

> Graag zou ik willen weten hoe we een stompverband

> het beste kunnen aanleggen.

> Eerst een gaasje of gelijk een snelverband.

> Dan witte watten daar op de drukverband watten.(de

> oude vette watten)

> Daarna met drukverband inpakken.

>

> is zo de volgorde goeg of heb u een andere.

>

> graag hoor ik van u

> groeten Hans van der Haar

• ziggy

geen studie van maken, als het maar steriel is afgedekt, ik nederland ben je zo in het ziekenhuis en dan moet het er toch weer af. als er een lichaamsdeel is afgerukt, dat krijg je bij een onrustig slachtoffer, er echt geen mooi stompverband om zoals het oranje-kruis dat beschrijft in zijn boekjes. dit werkt niet in de praktijk.

groet, ziggy (hospik)