polsverband aanleggen

• Patrick Roozendaal

Kan iemand mij even uitleggen hoe ik het polsverband moet aanleggen? Volgens mij de volgende stappen.

1. Pols beginnen en vastzetten

2. Naar boven rollen en dan over de handpalm tussen de duim en de wijsvinger door.

3. Dan weer naar beneden en het drukverband om de duim mee draaien

4. Dan weer naar beneden

Zo toch?

Alvast bedankt

• Jeannette

Als ik je goed begrijp heb je het over een drukverband (kneuzing/verstuiking) om de pols en niet over een dekverband (bij een verwonding).

Bij een drukverband moet er eerst een tussenlaag aangelegd worden met synthetische watten om de druk te verdelen die je aanbrengt met het zwachtel.

Daarna is je beschrijving correct, met 4 aandachtspunten:

Dit verband wordt alleen aangelegd als er voldoende gekoeld is (om de zwelling te beperken, en er geen aanleiding is om naar een deskundige te gaan.

Zorg ervoor dat de vingers niet ‘bijelkaar gefrommeld’ worden door de druk die je aanbrengt.

De (ideaal) zwachtel mag niet circulair om de duim komen te zitten, je moet dus met zwachtelen onder en boven de duim (een paar keer heen en weer) de boel dicht krijgen.

De synthetische watten moeten aan alle kanten (dus ook bij de duim) 1-2 cm uit blijven steken, om afknellen te voorkomen.

• peter h

Hoi Jeanette,

nog een kleine aanvulling / correctie:

je mag best een keertje circulair rond de duim, maar dan moet je een niet te breed ideaal / cambric hebben. Zorg er wel voor dat er watten onder zitten.

Verder: denk eraan dat je vanaf de binnenkant van de hand richting duim werkt. Zo breng je de duim naar achter en voorkom je dan de zwelling naar binnen “trekt”: je kunt dan immers geen druk aan de binnenkant uitoefenen.

greetz,

Peter