Als we spreken over kenellende kleding losmaken denken we vaak aan de hals staat ook in het boekje maar wanneer zouden we ook de broekriem losmaken dit is ook knellende kleding.
Hoi ve,
Met knellende kleding wordt denk ik in de eerste instantie bedoeld kleding die nauw sluit om de hals, dus bloesjes, stropdassen, sjaal(tjes) e.d. . Een broeksriem kan ook best strak zitten en als het slachtoffer het prettig vind mag je die best een paar gaatjes losser zetten met evt. de broeksknoop los. Zelf doe ik dat eigelijk nooit, ik ga altijd af op wat het slachtoffer aangeeft en aan mij hebben ze nog nooit gevraagd of de broek wat losser mag! Bij een niet aanspreekbaar/ bewustloos slachtoffer zou ik het houden op knellende kleding ter hoogte van de hals en je dan direct verder concentreren op de vitale functies, die broeksriem komt ik het ziekenhuis wel!
groetjes
Duusje
Over de broekriem staat mij nog wat anders van bij, en wel bij een stompbuiktrauma. Daarbij bleek dat door het losmaken van de broekriem een eventuele inwendige bloeding zou kunnen verergeren met als mogelijk gevolg een shock. Een inwendige bloeding krijgt dan meer ruimte waardoor dan meer inwendig bloedverlies.
Bij losmaken van knellende kleding wordt er vanuit gegaan dat deze ademhalingbelemmerend zouden werken. Bij een broekriem lijkt mij daar geen sprake van, en in een geval van letsel dus gewoon afblijven om erger te voorkomen.
Ga ervan uit dat iemand een broekriem op een passende manier en niet op een knellende manier heeft omgedaan. Knelt deze na een ongeval dan is er dit een teken dat er inwendig iets niet in orde is. Als ehbo-er dus gewoon van afblijven. Knellende kleding rondom hals kan wel ademhalingbelemmerend werken en daar is het dan wel nodig om dat indien nodig los te maken.
Een opmerking die ik van eens van een ambulancepleeg heb gehoord is dat er soms ehbo-ers zijn die uit voorzorg alles losmaken, waardoor een slachtoffer half uitgekleed komt te liggen. Behalve dat dit onnodig is kan er ook, afhankelijk van de weersomstandigheden en temperatuur, ook nog afkoeling ontstaan.
Misschien dat de meer deskundigen hier op zouden willen reageren?
Johan heeft gelijk over een s.o. dat ligt, doordat de buikinhoud ook naar boven verplaatst/zakt krijgt de buik wat meer ruimte en is het “probleem” mijns inziens opgelost!
Ook op de reactie van Niels valt wat te zeggen, het is idd zo dat buiktrauma door het losmaken van een broeksriem meer ruimte kan krijgen om te bloeden.
Als EHBO'er is het niet onze taak om de mensen (goed bedoeld) half uit te kleden, laat dat maar aan de profs over want wat voor een meerwaarde geef je er aan om het s.o. van allerlei kleding (behalve knellende kleding om de hals) te ontdoen?? denk ook even aan het s.o. die kan het helemaal niet prettig vinden dat de EHBO'er dit doet omdat er wellicht sprake is van schaamte/gene, over afkoelen dan nog maar niet gesproken.
groetjes,
Duusje
ik denk dat ik die broekriem maar lekker laat zitten niet vanwege het feit dat het niet mag (want dat staat nergens en dan zou je helemaal in de knoop komen met een AED) maar gewoon vanwege jullie reacties lijkt mij het verstandig om het niet te doen.
liggend krijgt slachtoffer al genoeg ruimte
bij letsel kan er nog meer bloed weg stromen
groetjes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?