shock

• henkie

Hallo allen,

Binnekort moet ik een presenatie geven over het onderwerp shock. Heb al aardig wat info kunnen vinden.. ALleen ben ik nog op zoek naar beeldmateriaal/video.. Weet iemand een stuk video te vinden of een kort filmpje over dit onderwerp?>

• Jan

Op een oudere videoband van het OK staat een zeer mooi filmpje waarin een shock zeer realistisch uitgebeeld word. (Een meisje wordt in een manege door een paard in de buik getrapt)

Ook heb ik zelf nog een lezinkje liggen met alle vormen van shock daarin uitgelegd inclusief de effecten op het slachtoffer.

Mocht je dit willen hebben dan lees ik het wel op dit prikbord.

• henkie

erg interessant zo te horen… is dit een filmpje die je kan versturen via mail of is dit een band?

• Tim Smeets

Als ik het me goed herinner is het de videoband die hoort bij de 22e druk van Het Oranje Kruis boekje. Op sommige punten is deze band inderdaad nog wel te gebruiken. Zeker bij dit onderwerp.

Helaas is er bijna nergens nog een origineel te vinden. De kopieen dien we binnen de afdeling hebben laten helaas veel te wensen over (slechte tot zeer slechte kwaliteit). Waarschijnlijk veel gebruikt.

Als iemand nog een band van voldoende kwaliteit heeft liggen, houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Tim Smeets

• Tim Smeets

Hallo Jan,

Zou je deze ook naar mij kunnen mailen? Ik start binnenkort ( 5 maart) met een instructeursopleiding. Kan misschien goed van pas komen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Tim Smeets

• gerard van leeuwenkamp

Hoi Jan,

Ik vind shock nogal een droog onderwerp.

werken met de shockcirkel, een slachtoffer wat direct te herkennen is enz.

Zou je mij die lezing kunnen toemailen, zenden?

Alvast dank.

Gerard

• Jan

Het is de originele videoband, ik zal eens kijken of de kwaliteit nog goed is. Zo ja dan is copieren naar een cd misschien wel zinvol. Binnenkort m'n reactie op dit prikbord.

• hetty

Je kan het ook anders opzetten.

Wat ik dit jaar gedaan heb is het volgende.

Je laat s.o binnen komen en is wat bleekjes.

Zij zit gewoon op een stoel en klaagt over buikpijn ( griepje of zoiets is dan meestal de reactie van de groep)

Dan kun je het proces laten versnellen door het s.o naar de buik te laten grijpen en haar de verdere verschijnselen laten spelen.

In de loop van enkele minuten laat je het s.o langzaam afzakken in shock.

Bij navraag bleek dat zij vanmorgen met haar fiets is gevallen en het stuur in haar buik gekregen heeft.

Dit is ook een mogelijkheid om te spelen, en het is niet direckt herkenbaar.

Want shock kan heel langzaam gaan maar ook heel snel.

Meestal als shock gespeeld wordt ligt het s.o al ergens op de grond en dat weten ze al waar het om gaat, omdat het direckt herkenbaar is.

Met de opzet hierboven is dit niet direct duidelijk en kun je dus meteen uitleggen dat zo'n proces soms ook wat langer duurt.

En je dus de cursisten het belang van opserveren en uitvragen vertelt en dat zij dergelijke slachtoffers weldegelijk in de gaten moeten houden, ondanks dat het in eerste instantie niet zo ernstig lijkt.

en als je iets anders wilt doe je de anafylactische shock (rode shock)

Bijvoorbeeld bijensteek.

Hetty.

• peter h

Hoi hetty,

je hebt het over de snelle shock. Is het niet zo dat het lichaam “wel de kans moet hebben” om in shock te gaan. Met andere woorden: als het een zeer snel, zeer groot bloedverlies betreft, raakt iemand dan nog wel in shock?

ben erg benieuwd.

Groet,

Peter