punt van alarmeren (kinderen)

• cupido

op blz 51 van ehbo aan kinderen staat dat je kinderen tot 8 jaar eerst moet beademen en dan pas 112.

lekker onduidelijk want je geeft 2 keer effectief je kijk naar circulatie je stelt van vast beademen. Dan ga ik dus door met beademen en ga dus niet alarmeren als ik alleen ben. Er staat ook niet hoe lang ik dan eerst moet gaan beademen)

ik heb het dus niet over een reanimatie,

maar bij een situatie met onvoldoende of afwezige ademhaling en ik heb het ook niet over verdrinking.

Het lijkt me dat ze bedoelen dat je gewoon als je twee keer effectief heb gegeven en je steld vast beademen, dat ik dan eerst nog 20 beademingen geef alvorens ik ga bellen. Dat is dus bijna het protecol als bij verdrinking. Op blz.55

wie weet precies hoe dit zit.

• Azijnzeikerd

Hoi,

Ik weet ook niet precies wat ze bedoelen. Wat ik wel weet is dat als deze situatie zich ooit eens in het echt zou voordoen (dus een kind met een ademhalingstilstand en je bent alleen) ik na een paar beademingen toch 112 zou gaan bellen.

Je zou er uren over kunnen discussieren, maar de realiteit is dat de situatie dusdanig ernstig is, dat je gewoon deskundige hulp nodig hebt. Zou je de tijd van alarmeren rekken door 20 / 30 of meer keren te beademen, dan doe je dat kind in feite te kort, hoewel de intentie uiteraard goed is.

Het is een moeilijke beslissing om te stoppen met beademen en hulp in te roepen, maar als je niet alarmeert, zal er nooit iemand komen om je te helpen.

Vr.gr.

AZ

• Tim Smeets

Hallo,

Als ik me de uitleg van onze instructeur goed heb onthouden, is dit de achterliggende gedachte:

Een ademhalingsstilstand komt verhoudingsgewijs bij kinderen vaker voor dan bij volwassenen. Ook reageren kinderen veel sneller op het beademen, waardoor zij dus sneller weer zelf gaan ademen. Daarom wordt er gesteld eerst beademen, dan pas alarmeren.

Of ik het zo ook in de praktijk zal doen, weet ik niet. Ik denk van niet, zeker niet als het mijn eigen zoontje is.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten,

Tim Smeets