bevriezing

• cupido

waarom is een bevriezingsletsel geen brandwond?

• 001

bij een bevriezing is het lichaam nietmeer in staat om de lichaamstempratuur terplaatse (vb oren, tenen, vingers, neus, etc.) op peil te houden. doordat er meer warmte verloren gaat dan tat er bijkomt gaat de tempratuur terplaatse achteruit, en is er na een tijdje sprake van bevriezing. en voor zover ik weet blijft wet weefsel v de huid vaak in takt, en slijmvliezen blijven vaak ook in takt, maar bij brandwonden raken deze vrjwel altyd beschadigt.

een verbranding ontstaan door invloed van hitte op de huid gedurende een bepaalde tijd en boven een bepaalde kritische temperatuur. Boven deze kritische temperatuur treedt beschadiging van de huid op.

nog een grote verschil is de tempratuurs verschillen die spelen bij verbranding, en bevriezing.

• Tim Smeets

Hallo,

Alhoewel de oorzaken van verbranding en bevriezing anders zijn, is de essentie van de eerste hulp hetzelfde, nl. uitbreiding beperken.

Bij brandwonden doen we koelen, bij bevriezing opwarmen (met lichaamswarmte).

Tevens valt het bij brandwonden meteen op dat de huid beschadigd is. Ook al bij een 1e graads verbranding. Bij bevriezing valt dit minder snel op, maar het is er wel.

Door er bijv. over te wrijven om op te warmen, kun je al weefsel kapot wrijven. Met als gevolg nog meer letsel. Daarom is het ook belangrijk om altijd professionele hulp is te roepen of naar door te verwijzen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,

Tim Smeets

• cupido

Maar waarom is een chemische verbranding en een brandwond door het sap van bereklauw wel een brandwond? zie blz 80 eerste hulp aan kinderen. half in.

• Tim Smeets

Hallo,

Waarom een wond veroorzaakt door een chemische stof ook brandwond heet weet ik niet precies. Ik denk dat het te maken heeft met het inwerken van van een zuur of base op de huid. Een deel van de huid wordt min of meer weggevreten door de chemische stof. Het tast de structuur van de huid zodanig aan dan je een wond krijgt met dezelfde kenmerken als een ‘gewone’ brandwond.

Over wonden veroorzaakt door het sap van de bereklauw weet ik helemaal niets. Misschien kan iemand anders daar wat over uitleggen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,

Tim Smeets

• RonK

Het sap van een bereklauw op de huid is te beschouwen als een (biologische) chemische verbranding.

Inderdaad de symptomen die bepaalde chemische stoffen en hitte of koude op de huid hebben is symptomatisch veelgelijkend.

.

Dit is in een verlies van huid en onderliggende weefsels door thermische of chemische inwerking.Daarom worden ze onder brandwonden gerangschikt.

Groet Ron

• cupido

bedankt voor het antwoord, weer wat geleerd en goed duidelijk