een of twee bloedsomlopen

• cupido

laats las ik dat we een maar een bloedsomloop hadden en daarna las ik dat we er twee hebben. hoe zit het nu volgens mij hebben we maar een bloedsomloop dat kan toch niet anders. Eigenlijk klopt het niet kleine en grote bloedsomloop maar is dit er ingeslopen.

• 001

hoi, cupido,

heb er nietzo veel verstand van, maar eigenlijk heb je gelijk denk ik als je zegt: “Eigenlijk klopt het niet kleine en grote bloedsomloop maar is dit er ingeslopen.”

voor zover ik weet is de kleine ‘bloedsomloop’ dat er bloed v het hart naar de longen gaat om weer zuurstofrijk gemaakt te worden, en de grote bloedsomloop is dat het bloed via het hart naar alle organen vervoerd wordt, en dat dan het zuurstofarme bloed vanuit de organen weer terug naar het hart gaat om vervolgens via de “kleine bloedsomloop” weer naar de longen gaat om weer zuurstofrijk gemaakt te worden. als ik me niet vergis zat het zo, mocht k er toch naast zitten vindt ik het niet erg om verbeterd te worden.

(zie ook op: http://www.hartcentrum.be/public_html/wat/bloedsomloop.htm)

=> staat als het goed is een schematische tekening van, op deze site.

• cupido

Zoals ik het nu kan bekijken zeg ik dat we een bloedsomloop hebben die verdeeld is in een kleine en grote bloedsomloop. wie kan zich vinden in deze uitleg.

• joeske

ik denk dat het erin geslopen is omdat in essentie er maar één bloedsomloop is, echter zijn de kleine en grote circulatie wel degelijk erg verschillend. qua functie, maar ook drukverschillen en dergelijke, ik denk dat het wel belangrijk is om dat verschil te benadrukken

• John Kristelijn

Ik ben het ermee eens dat er feitelijk maar één bloedsomloop is, het is een circuit. Echter de kleine en de grote bloedsomloop hebben beiden een eigen functie, daarom wordt er bij het lesgeven gesproken van twee bloedsomlopen. Dit om het voor de cursisten beter uit te kunnen leggen welke de functies van zowel de kleine als de grote bloedsomloop is.

• RonK

Eigenlijk klopt het niet kleine en grote bloedsomloop maar is dit er ingeslopen.“”

Nou het KLOPT allemaal prima hoor

Geredeneerd vanuit de motor van onze bloedcirculatie, d.w.z. het HART.

Het hart is ook verdeelt in een linker en een rechter helft. de rechter harthelft is gekoppeld aan de kleine circulatie en de linker harthelft aan de grote circulatie.

Het is dus gewoon een kwestie van anatomie en zoals gezegd zijn de drukken en functies zo verschillend dat dit onderscheid gemaakt moet worden.

Dus kleine en grote circulatie vormen samen de gehele bloedsomloop

• peter h

nog een kleine aanvulling:

de bloedsomloop begint in het harten eindigt in het hart. Echter, er zijn twee uitgangen bij het hart: de linker en de rechterkamer en 2 ingangen: de boezems Vandaar twee bloedsomlopen.

voor de rest wel mee eens.

groet,

Peter

• John27

We hebben 1 algemene bloedsomloop, maar die is te onderschijden in 2 “bloedsomlopen” zeg maar, eentje vervoerd het zuurstofrijke bloed en de andere het zuurstofarme bloed.

Kijk maar eens naar een afbeelding in een ehbo-boekje o.i.d.