Medic first aid = EHBO?

• Vincent Krul

Is de opleiding Medical Trained van een erkende duik organisatie (zoals bijvoorbeeld IDD of Padi) gelijkwaardig aan een EHBO diploma? Ondanks dat dit duik organisaties zijn, zijn duikongevallen slechts een onderdeel van de complete cursus. Om een idee te geven, de volgende onderwerpen komen uitgebreid aan de orde, zowel theorie als praktijk:

Kennis van het menselijk lichaam

Eerste onderzoek

EHBO en uitwendige hartreanimatie

Breuken en kneuzingen

Tweede onderzoek

Transporttechnieken

Vergiftigingen

Onderkoeling en oververhitting

Beroerte

Suikerziekte

Epilepsie

Verbandmiddelen

Zuurstof en zuurstofapparatuur

Ik vraag dit met name omdat mensen mij nogal eens benaderen met de vraag of ik medisch getrained ben. Ik antwoord dan gemakshalve dat ik “EHBO heb”….

Vincent

• 001

beste vincent,

nou ik heb zelf ook ehbo, en ben tevens rodekruisvrijwilliger, ik ken deze opleidings vorm niet, en weet het fijne er niet van, maar mijn eerste indruk is dat deze opleiding die je hebt gevolgd aardig overheen komt met een standaard ehbo opleiding.

001

• Nils2010

Je vraagt of deze opleiding gelijkwaardig is aan het ehbo-diploma. Ik ben in de veronderstelling dat het ehbo-diploma van het Oranje Kruis het enige erkende ehbo-diploma is. Alle andere cursussen waar geen oranje Kruis-diploma's worden afgegeven zijn mogelijk wel te vergelijken, maar hebben dus geen officieel diploma.

Ik heb o.a het diploma sportmassage, een rijkserkend diploma van het NGS, in die opleiding zat ook een ehbo-gedeelte, overeenkomend met het door jou genoemde lijste (uitgezonderd de zuurstofapparatuur). Mijn persoonlijke menig over die opleiding is dat het ehbo-gedeelte heel ver onder de maat is. De NGS gaf daarbij ook geen Oranje Kruis ehbo-diploma af, strikt genomen ben je geen gediplomeerd ehbo-er (de nieuwe stijl-opleiding sportmasseur geeft naar ik heb begrepen nu wel het OK-diploma). Hetgeen ik hiermee wil aangeven is dat de diverse opleidingen waar ook aan ehbo wordt gedaan nog lang geen echte ehbo-opleidingen verzorgen. Veelal zijn ze te beschouwen als een soort van aanvulling.

En om een reactie op jouw laatste opmerking te maken: medisch getraind en ehbo-er lijkt mij ook een heel verschil.

Uiteindelijk zal een ieder die ehbo-hulp nodig heeft blij zijn als er iemand is die hulp kan bieden, maar zorg dat je nooit te veel verwachtingen schept die je niet waar kunt of niet waar mag maken.

• Jeannette

Hoi Vincent,

De beide opleidingen zijn niet gelijk gesteld.

De beide organisaties (IDD & het Oranje Kruis) zijn wel in overleg met elkaar hoe in de toekomst de duikorganisaties gebruik kunnen maken van het diploma EH met daarop een aanvulling die duikspecifiek is.

Reken er echter niet op dat dit in de nabije toekomst al het geval kan zijn. Er zitten nog teveel haken en ogen aan.

• EHBO-er

Ze erkennen elkaars diploma