EHBO in en rond het zwembad

• Pim

Hallo Allemaal,

Ik ben gevraagd om een verkorte EHBO-cursus te geven aan medewerkers van een zwemvereniging waar ik al jaren aan verbonden ben. Uiteraard niet erkend door het Oranje Kruis en zonder diploma, maar iedereen op cursus sturen wordt te duur.

Ik denk er aan om een soort top 10 te maken van zaken die je in het zwembad (met name bij kleine kinderen) kunt tegenkomen.

Uiteraard komen ‘doem-scenario’s' als wegraking en (bijna-)verdrinking aan bod (al dan niet met reanimatie), maar wellicht hebben jullie tips voor meer voor de hand liggende dingen als schaafwonden (natte huid) en bloedneuzen (door de combinatie stoten en warm water).

Alvast bedankt !

Groeten,

Pim.

3e Jaars student Geneeskunde.

4 jaar HBO-V gestudeerd (in een grijs verleden).

HAP-chauffeur in Den Haag en Leiden.

• EHBOMAN

Ha Pim,

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb ooit toen ik een jaar of 11 was bij een sprong in het water mijn been gestoten op een betonrand. Dit is toen zo verschrikkelijk gaan zwellen dat mijn been zeker 2 x zo dik was. Men heeft het gekoeld, en ik moest naar de dokter die er ook naar mijn weten natte compressen op heeft gedaan. Uiteindelijk heb ik ong 1 week op krukken en met een rolstoel gehobbeld.

Ik denk dat je aan het stoten en dus koelen wel wat aandacht kunt besteden.

grt Johan

• Mariska

Hoi Pim,

Ongelukjes die hier in het zwembad zijn voorgekomen:

bijna-verdrinking

kinderen met epilepsie (die toch aan de aandacht van volwassenen zijn ontsnapt)

valpartijen met de nodige schaafwonden, kneuzingen en hoofdwonden

vechtpartijen

vingers tussen de deur

onderkoeling

flauwte

Het is wellicht ook een idee om een soort protocol op te stellen wat er moet worden gedaan als er een ambulance nodig is: wie gaat melden, wie vangt ´m op, wie houdt de toeschouwers weg van de plaats van het ongeval.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,

Mariska

• John Kristelijn

Denk ook eens aan bewustzijnstoornissen nadat iemand hard rende langs het basin en uitgegleden is. Met een flinke val op het achterhoofd kan hier van alles mis mee gaan.

• joeske

denk ook aan wartme problematiek, zeker als er ook een turks stoombad of iets dergelijks is. Warmte stuwing, warmte uitputting etc.

• RemRoof

Volgens mij is gewoon de ARBO-wet en het besluit Bedrijfshulpverlening van toepassing. Dus op basis van een RIE zal er geld vrijgemaakt moeten worden voor scholing.

RemRoof

• Pim

Hallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor het meedenken en de bruikbare tips.

Hopelijk komen er nog meer !!!

En aan RemRoof:

Ik denk dat jij nog nooit bij een kleine zwemvereniging hebt gewerkt… 90% van de inkomsten gaat op aan badhuur… :-(

En ter geruststelling:

De medewerker van het zwembad is inderdaad volgens de gemeente verplicht om BHV te hebben. Alleen zijn de verenigingen die het bad huren verantwoordelijk voor de EHBO en eerste opvang.

Groeten,

Pim.

• RemRoof

Hoi Pim,

Ik heb nooit bij een zwemvereniging gezeten. Maar helaas is dat voor de wetgever niet relevant. De ARBO-wet geldt ook voor vrijwilligersorganisaties en de laatste tijd wordt daar meer op gecontroleerd.

RemRoof

• EHBO-er

En zo zag ik zo ongeveer alle onderwerpen die een EHBO cursus behandeld voorbij zien komen…..