shag

• petra

een klein vraagje.

we hebben gister een vaardigheidsproef gehad.

er kwam toen een theoretische vraag naar voren waar wat onduidelijkheid over is.

is shag nu een bijtend of niet bijtend gif.

een kader had van haar arts gehoord dan shag, met name bij kleine kinderen dus, “bijtend” door de maagwand gaat. het heeft in elk geval zo'n uitwerking.

dit gebeurt ook niet langzaam maar vrij snel zelfs.

wie weet hier meer over.

bij voorbaat dank

petra

• RonK

Geef het kind dus maar water te drinken, als bij bijtende stof

Kan zeker geen kwaad

• Jan

Zoek eens op internet “vergiftiging tabak” dan zie je daar o.a. iets staan van apothekers en Achmea. Deze zeggen beiden dat je kinderen die vergiftigd zijn door tabak zo snel mogelijk moet laten braken.

Dit betekend dus dat het niet bijtend is!

• petra

als je bij de gifwijzer kijken en andere pagina's kan je dus bijna alles doen. braken, laten drinken en norit geven.

er is gewoon verwarring over

• RonK

Ik zou niet gaan proberen om een kind te laten braken, gaat je niet lukken

Wordt een grote vechtpartij.

Laten water drinken lukt meestal wel, daarna naar SEH.

Het is du je gezonde verstand dat zegt wat je moet doen

• peter h

in principe is, voor zover ik weet, tabak niet bijtend, wel uitermate iritererend.

Let er wel op dat 1 peuk uiit de asbak snoepen voor een kruipertje dodelijk kan zijn!!!

Als het je lukt: braken. Niet te veel tijd aan verspillen en zsm naar SEH; indien er veel paniek is 112 bellen en een ambu laten komen.

Groet,

Peter

• petra

wat ik moet doen is mij heel goed bekend.

ik ben zelf ook kader.

het gaat mij dus om in welke catagorie shag nu zit.

er was een veel meer ervaren kader die aan de andere het wilde weten op die vardigheidsproef. zij vond het dus ook verwarrend na dat verhaal van de arts die vertelde dat het razend snel op de maagwand inwerkte.

tja laten spugen van zo'n kleintje is idd heel moeilijk. ik ga het ook echt niet proberen bij die van mij (16mnd).

maar zoals ik nu al de berichten lees zit ook niet hier iedereen op een lijn.

petra

• peter h

Hoi Petra,

ben jij de Petra uit HHW ?

ik had uit je verhaal niet begrepen dat je ook kader was.

Wat ik al zei, voor zover ik weet, is het niet bijtend, wel irriterend. Dat het door de maagwand heen bijt lijkt mij stug, maar ja, wie ben ik.

Wat ik wel weet is dat tabak een dichtende werking op de bloedvaten heeft. Dus niet als je rook, maar als je tabak op een wond neerlegt. En dan niet dichtschroeiend effect, maar dat de bloedvaten samentrekken.

Groet,

Peter

• petra

hoi peter ja ik ben die petra.

nu weet ik ook meteen wie jij bent.

dat het een samentrekkende werking had op een huidwond wist ik nog niet.

weer een leuk weetje. maar ik denk niet dat ik het in huis haal.

vanavond toch de diploma uitreikingen toch?

prettige avond dan in elk geval

petra

• Michiel

Hoi

Een reactie uit het oosten van het land.

Shag valt onder bijtende stoffen want er zit een loog in.

Alleen de mate waar in het loog aggresief is, afhangen van de hoeveelheid.

De scheikundige verklaring dat het een loog is kun je afleiden uit het feit dat

shag een bijen of wespensteek neutraliseerd. Het gif van deze beestjes is een zuur.

De één tegenover de andere (zuur en loog) heeft een neuraliserende werking.

Een plukje natte shag op een steek leggen geeft als resultaat dan de pijn van de steek binnen een paar minuten weg is. En ook hierin zie ik de bevestiging dat de concentratie van de beitende stoffen laag zal zijn.

Tot slot zou dit dan ook in kunnen houden dat het maagzuur het loog in de tabak neutraliseerd en dat de levensbedreiging voor de kleintjes alleen maar van de nicotine komt.

Michiel Reijnen