waarom laten we een slachtoffer in een positie houden die voor het slachtoffer het prettigst is volgens mij moet hij zo plat mogelijk liggen om zoveel mogelijk bloed naar de hersenen te laten stromen.
een slachtoffer in shock……….
die zijn 9 vd 10 x ook benauwd, dus die wil ech nie plat liggen hoor
gewoon lekker laten zitten zoals hij/zij dat wil, dat lichaam is al druk genoeg met te overlegen, laat staan dat het dan energie heeft om te bekvechten met een enthousiaste EHV-er die hem plat wil neerleggen……..
Gewoon lekker laten zitten zoals hij/zij dat wil, eventuele contra-indicaties daar buiten gelaten natuurlijk.
> een slachtoffer in shock……….
> die zijn 9 vd 10 x ook benauwd, dus die wil ech nie plat
> liggen hoor
Waarom zou een slachtoffer in shock ook per definitie benauwd zijn? Dit is onzin! Overigens zijn er verschillende soorten shock.
> Gewoon lekker laten zitten zoals hij/zij dat wil, eventuele
> contra-indicaties daar buiten gelaten natuurlijk.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig in de EHBO geleerd wordt, maar een slachtoffer met een shock door bloedverlies gaat iets vooruit als je 'm plat laat liggen en de benen hoger legt.
Yo aspi,
waar is de shock door ontstaan?
inwendige bloeding? Dan zal het s.o. over het algemeen kiezen voor de foetushouding. Dit houdt de buik “lekker in elkaar” waardoor de bloeding nog een beetje tegengegaan wordt
Als het s.o. plat ligt, is er een grotere ruimte in de buikholte voor bloed en dat willen we niet!!
mail mij anders maar even.
Peter
beste mensen
Ik ben het met een groot gedeelte, met Azijnzeikerd eens dat je een slachtoffer
met een hypovolemische shock plat moet neerleggen met de benen omhoog.
Maar ik denk persoonlijk ook dat de verbetering maar van korte duur kan zijn
want iemand met een groot inwendig letsel waarbij bv een orgaan of een bloedvat is gescheurd, gaat meestal heel snel achteruit en kunnen binnen een korte tijd komen te overlijden, maar dit hangt wel af van een aantal factoren zoals conditie, ziekte bv ( hemofilie=bloederziekte ),gebruik van medicatie, de bekende bloedverdunners en niet vergeten het letsel opzich. Mijn advies zou zijn zorg ervoor dat je zo snel mogelijk bij verdenking van shock een ambulance terplaatse krijgt.
Want zij kunnen het slachtoffer mobiliseren met een infuus,en het slachtoffer
binnen een bepaalde tijd in het ziekenhuis krijgen. Ze noemen dit het goude uur.
Wat betreft de benauwdheid klachten bij iemand met en shock. Je ziet ze wel
bij een cardiogene shock en obstructieve shock
cardiogeen = Bij een groot hartinfarct of te veel vocht achter de longen.
obstructief = Bij een ingeklapte long
groeten van
Rene
Je moet een s.o. in shock laten ztten of liggen in de houding waarin je hem aantreft. Het lichaam reageert op een shock met een aantal maatregelen die de gevolgen van de shock tegen gaan. Een bloeding in de buik lijdt tot prikkeling van het buikvlies. Daardoor krimpt het s.o. in elkaar. Omdat de buikinhoud samengedrukt wordt kan dit op zijn beurt de bloeding verminderen.
Als je het s.o. plat neerlegt dat verergert de bloeding weer
Als de ehbo-ers aan de kant bleven staan en niet met het slachtoffer bezig waren totdat de “echte hulpverleners” er waren, dan waren deze slachtoffers er vaak niet zo best meer aan toe.
Ook bij shock is het namelijk belangrijk het slachtoffer gerust te stellen en er mee te blijven praten totdat de “professionele hulpverleners” er zijn.
Dus een ehbo-er of andere hulpverlener kan beslist nog wel iets betekenen mutsje.
Effe een vraagje:
Wat heb jij zelf met hulpverlening?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?