wie kan mij helpen?
ik werk in een zwembad en ons team zit met een heel grote vraag.
hoe haal je iemand met mogelijk nekletsel uithet water wanneer je niet op de bodem kan staan?
ieder idee is welkom alvast bedankt voor alle reacties
bart
Auteur: joeske (—.speed.planet.nl)
Datum: 24-04-2005 22:03
bij voorkeur niet en hou je de persoon drijvende met meerdere personen, met in acht name van de CWK (nekwervels) dus fixeren van het hoofd. Mocht het echt nodig zijn om iemand uit het water te halen dan bij voorkeur met een schepbrancard/tillift of iets dergelijks, schepbrancard vast laten maken door degenen die in het water zijn en laten “liften” door omstanders aan de kant (wel ongemakkelijk tillen)
De vraag is waarom zou je iemand met sec nekletsel uit water willen halen???
vriendelijke groet
Beste Bart,
Eigenlijk is deze vraag niet zo moeilijk als hij lijkt.
Allereerst de belangrijkste vraag:
Ligt de persoon onder water?
Is dit zo dan haal je hem zo snel mogelijk naar boven ongeacht evt. nek/wervelletsel.
Immers wat heb je aan voorzorgsmaatregelen met betrekking tot evt wervelletsel als de persoon ofwel het slachtoffer geen vrije ademweg heeft of geen ademhaling.
Dan heb je maar 1 prio en dat is een reanimatie opstarten en de ambu alarmeren.
Ligt de persoon in ondiep water en kan hij ademen (hoofd boven water) dan heb je de tijd om evt. maatregelen te treffen om de cervicale wervelcolom te immobiliseren.
Ofwel zorgen dat de persoon in kwestie zijn nek niet meer kan bewegen.
Persoonlijk denk ik dat je er verstandig aandoet om het verplaatsen van de persoon over te laten aan professionele hulpverlaners (ambupersoneel).
Zij hebben meer inzicht en ervaring in het behandelen of voorkomen van dit soort letsel dan EHBO'ers of goede bedoelingen van omstanders.
Hoop dat je wat hebt aan dit antwoord
Groeten Ab
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?