hulpverlening 5 mei

• utr

Wat houd het in als je als hulpverlener bij een groot evenement ben

voor wie ben je er dan? Ik maakte namelijk mee in vlissingen dat er iemand uit het pupliek kwam met een arm uit de kom, na ik vernomen werdt zij in eerste instantie

begleid door 2 rk(ers) die de mensen op zij duwde maar na dat zij tussen de menigte uit was waar de 2 rk(ers) weer verdwenen en stond zij met een ander persoon hulpenloos te kijken wat nu. is het niet als je ergens bent als hulpverlening ben je er toch voor het pupliek en niet om wat er op een podium is.

• 001

utr,

dat klopt niet helemaal wat je zegt denk ik, want ik sta zelf ook als rk-er bij evenementen, en vaak gaat dat bij ons zo:heelvaak moet zo iemand naar het ziekenhuias, en dan zegt men vaak als het kan dat deze mensen op eigengelgenheid er heen gaan. dit ivm er geen ambulance nodig is, of er geen direct gevaar bestaat en de ehbo-ers zoveel mogelijk op hun posten moeten blijfen.

maar omdat ik de details niet ken, en er niet zelf bij betrokken geweest ben kan ik je er ook geen duidelijk antwoordt op geven, maar ik heb hierboven de procedure vermeld die wij ik h'wijk altijd toepassen.

001

• RemRoof

Volgens mij mag jij je slo nooit alleen laten. Dus ook niet als hij/zij nog te wachten staat op de taxi/auto. Het slo zal maar flauwvallen van de pijn.

RemRoof

• 001

remroof, daar heb je wel gelijk in, maar k denk niet dat so helemaal alleen was. want dan laat men een so nooit alleen gaan. er zal vast wel iemand bij geweest zij (famillie, of iemand uit publiek ofzo) die t so naar t ziekenhuis verdr begeleid. tnminste zo gaat het vaak in harderwijk.

want vooral als je met een personeelstekort temaken (vb omdat iem and op laaste moment afbelt ofzo dan kun je niet meteen een vervanger vinde) hebt kun je niet nogeens 2 mensen vn je team naar t ziekenhuis sturen met iemand die best zelf ook erheen kan gebracht worden. en zullen de genen die t so begeleiden vast wel weer rk, of ehbo bij halen mocht so tog flauvallen. dus naar mijn mening valthet wel mee. en nogmaals ik weet nie waarom, hoe, dit door dienstdoende ehv-ers is afgehandelt, en wat de situatie op dat moment is geweest. dus kan ik daar in iedrr geval niet over oordelen. maar k heb hier boven ongeveeer beschreven hoe het vaak in hwijk gaat.

001

• utr

even ter info

het ging om een s.o met een sleutelbeen faktuur wat ik vernam ben zelf hulpverlenner in utrecht niet bij het r.k maar bij de kon. ehbo en heb dit s.o naar

de post verwezen die ik bij toeval ondekte stond toevalig iemand in de deur opening van het r.k veder nergens aan te herkenen. tijdens dit voorval trad al. B op dus was het zeer druk voor het podium. maar dan nog vind ik dat er dan best 1 r.k had mee

kunnen lopen.

• RemRoof

Utr,

En dat heb jij ook verteld aan je collega-hulpverleners? Hier achteraf een situatie analyseren cq speculeren heeft totaal geen zin. Als je het echt wilt weten bel je gewoon het Utrechtse Rode Kruis.

RemRoof

• RK UTRECHT

Daar er in Utrecht een dusdanige dreiging van het publiek uitging zijn alle hulpverleners terug geroepen (vrijwilligers). Dit ivm het optreden van A.B.

Dit werd gedaan door de aanwezige politie. Gezien de toestand koos men voor de eigen veilligheid. De orde moest erst gehandhaafd worden voordat men eventueel slts kan behandelen. Trouwens de organisatie heeft de gehele verantwoordelijkheid mbt veiligheid. Dus ook het verzorgen van de EHBO. E.e.a heeft te maken met het vergunningenstelsel waarmee men te maken heeft voor zo'n groot evenement.

Dus mensen eerst weten waar men het over heeft voordat men conclusies trekt.

gegroet

• Wouter

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je er alleen voor het publiek bent. Bijvoorbeeld bij KickBox-Gala's wordt het Rode Kruis gevraagd de nazorg te verlenen in de kleedkamers, wanneer de ringarts reeds behandeld heeft.

Zonder ringarts kan de wedstrijd niet doorgaan.