Reanimatie in zwemvereniging

• Maarten van der Pol

Hallo allemaal,

In onze vereniging hebben we elk jaar een reanimatie(herhalings) cursus. Onze vorige docent is door omstandigheden weggevallen, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe docent. Onze vorige docent kwam van een EHBO vereniging, maar nu heb ik bij een andere vereniging nagevraagd en kreeg ik te horen dat Reanimatie niet meer mag of kan worden gegeven los van het volledige EHBO diploma. Ligt dit misschien aan dat dat een Oranje kruis vereniging was? Zijn die regels verschillend? Hopend op antwoord en met vriendelijke groet,

Maarten van der Pol

webmaster@watervrienden.nl

• hetty

Hallo

Je kan rustig een niet gecertificeerd persoon vragen deze lessen voor jullie te regelen.

Maar je moet je dan wel bedenken dat je niet verzekerd bent.

Doe je dit via het Oranje Kruis dan ben je ook verzekerd, via het Oranje Kruis.

Kijk op de pagina van het O K voor informatie.

Mits de ehbo'er geen handelingen doet die hem niet geleerd is.

Je kan ook een aantekening van de Hartstichting vragen, die geeft alleen een reanimatiecursus met alle handelingen die er bij horen.

De dichtsbijzijne kun je navragen aan de Hartstichting.

De reden waarom de ehbo vereniging kan zeggen dat de reanimatie erniet meer bij in zit kan zijn, dat zij een niet erkende NRR instructeur hebben.

Dan ben je niet bevoegd om de reanimatie te geven.

Kortom je moet zorgen dat de docent NRR gecertificeerd is.

Groeten Hetty

• Jeannette

Hallo Maarten,

Kun je aangeven waar die watervrienden zitten?

Dan kunnen bevoegde docenten wat gemakkelijker reageren.

Groetjes,

Jeannette

• Rene

Het is niet nodig dat een instructeur gecertificeerd is bij welke organisatie dan ook. De bangmakerij van Hetty, dat je niet verzekerd bent als je het niet bij het OK doet is onzin.De beste instructie krijg je van mensen die zelf regelmatig reanimeren, zoals ambulancechauffeurs en verpleegkundigen.Bel eens even met je plaatselijke ambulancedienst.

• Maarten van der Pol

De vereniging zit in Arnhem (de Arnhemse Watervrienden). Wij hebben altijd een klein kaartje gehad met daarop een rijtje krabbels van de instructeur, maar we waren er wel mee verzekerd heb ik begrepen. Komende dinsdag heb ik vergadering, ik zal voorleggen wat ik allemaal heb gehoord. Veel dank voor jullie hulp !

• hetty

Het is geen bangmakerij, integendeel.

Ik probeer alleen te vertellen wat er allemaal bij komt kijken als je een volwaardige cursus wilt volgen, of dat je puur voor jezelf wilt reanimeren.

Natuurlijk ben ik ook een volledig voorstander ervan dat iedereen moet kunnen reanimeren in nederland.

En wie die lessen dan geeft zal mij een worst wezen, zolang de persoon maar weet waar deze het over heeft en dus weet waar die over praat, en of die nou gecertiticeerd is of niet dat maakt mij niet uit.

Groeten Hetty

• EHBO VER.WIMAKO

ik geef bls, aed en pbls los van het oranje kruis.

oranje kruis EHBO diploma is met Reanimatie

maar er kan ook een reanimatiecertificaat apart verkregen worden

als die maar van een erkende instructeur is van de NRR of medizon.

• Maarten van der Pol

Bedankt voor alle reacties!

• Danny

Geachte heer van der Pol,

Er zijn diverse mogelijkheden binnen arnhem.

Wij als E.H.B.O.-vereniging zijn met diverse zwem en sportclubs in onderhandeling voor het specifiek geven van verkorte/versnele complete Eerste Hulp opleidingen. IN een aantal uur zijn uw leden dan opgeleidt tot Eerste Hulp Verlener incl. Reanimatie.

Wilt u meer weten kunt u ons altijd bereiken, eventueel bekijken we samen met u de mogelijkheden voor uw vereniging.

Vriendelijke groeten,

K.N.V. E.H.B.O. afd. Arnhem-Presikhaaf

D. Geerling

Secretaris

email: secretaris@ehbo-arnhem-presikhaaf.nl