Beste Pim,
Het lijkt me een goed plan als jij eens een aantal dagen mee gaat rijden op een ambulance. Ik ben zelf CCU- en ambulanceverpleegkundige en ik heb in de praktijk helaas regelmatig meegemaakt dat een huisarts “vage” niet cardiaal-specifieke klachten afdeed als stress of hyperventilatie. Omdat de klachten aanhielden hebben de mensen uiteindelijk toch 112 gebeld. Als wij dan ter plaatse komen en de patiënt zÃÂen én een ECG maken blijkt helaas vaak dat deze patiënten toch een (dijk van een) hartinfarct hebben. Ook deze mensen hadden lang niet alle verschijnselen zoals jij deze in je relaas typeert.
Ik zeg als ambulanceverpleegkundige dat als mensen mogelijk cardiale klachten hebben, dat ze dan 112 bellen en NIET de huisarts. TIME IS MUSCLE!!! Je moet met cardiale klachten geen risico's nemen.
Weet je wel wat de risico's zijn voor de mensen als je de klachten niet serieus neemt en ze het hartinfarct doormaken???
Slechts 13 % van álle mensen die gereanimeerd worden komen hier met een kloppend hart uit en slechts 5 % heeft een 1-jaars overleving.
Dit lijken mij cijfers om géén risico mee te nemen!!!
Je moet als ARTS hééél vorzichtig zijn om zaken als cardiale klachten te bagataliseren. Zeker op een forum als dit waar veel “leken” aanwezig zijn!