Zelf vervoeren naar patiënt naar ziekenhuis

• Arie

Misschien vragen naar de bekende weg, maar bij welke letsels mag je een patiënt absoluut niet zelf vervoeren naar een ziekenhuis (omdat deze bijv. vlakbij is), ondanks dat de patiënt nog kan lopen, en bij welke situaties is daar geen bezwaar tegen?

Vraag dat omdat ik als ploegleider BHV laatst een situatie had waarbij ik dacht dat het s.o. wellicht een blindedarmontstking had en ik een ambu heb laten komen, terwijl ik achteraf hoorde dat zij zonder bezwaar door ons zelf vervoerd had kunnen worden naar het ziekenhuis.

• P.Leister

Beste Arie,

Het beste is om altijd goed je verstand erbij te houden. Kan iemand invalide raken moet je het nooit doen. Je kan hierbij bijv. denken aan klachten aan de rug of nek door trauma (d.w.z geweld van buitenaf) of bijv. pijn op de borst wat hartklachten zouden kunnen zijn. bellen mag je een ambulance altijd. Het is aan de centralist van de meldkamer of deze een ambulance stuurt of een huisarts.

Verder kan ik geen voorbeelde geven waar je wel zelf mee naar het ziekenhuis kan gaan. Je kan wel iets bedenken van een splinter, maar dan nog. je moet niet vergeten dat elk S.O en situtie uniek is.

P.Leister

• Pleeg

Niet vervoeren:

bv: alle soorten trauma's, verdenking rug/nekletsel óf te verwachten rug/nekletsel door het ongevalsmechanisme, verdenking hartcontusie,verdenking interne bloedingen (lever,milt,nier contusie of rupturen), verdenking fysieke shock (lage bloeddruk, collaps, zwakke pols,) inadequate ademhaling, hartklachten/pijn op de borst. Hierbij ALTIJD 112 bellen en niet zelf gaan dokteren! Nekkramp mét petechien!!!!

eventueel wél zelf vervoeren:

gesloten fracturen, oppervlakkige huidverwondingen, schouder uit de kom, bloedneus (<1 ltr bloedverlies, anders verdenking shock!), ingegroeide teennagels, vingers uit de kom of fracturen, blinde darm ontsteking, darm krampen, buikklachten zonder oorzaak zoals trauma!, oogletsel, huidwond schedel (indien geen collaps!) en als je twijfelt…laat dan de centralist van 112 maar het besluit nemen om wel of geen ambu te sturen!

Het is ook gezond verstand gebruiken…..

• Arie

Dank jullie wel voor de reacties. Weer wat geleerd :)

• Charl

ALs BHV'er kun je in voorkomende gevallen via 112 je laten doorverbinden met de CPA. Zij kunnen je adviseren wat te doen (zelf vervoeren of ambulance sturen). Heb dit zelf meerdere malen in BHV situaties laten doen en werkt goed. Deze gesprekken worden altijd opgenomen en zijn later terug te vragen indien er toch iets niet helemaal goed is gegaan.

• joop

en dan lieverd? wat wil jij als bhv-er doen met de geleuidsopname??

de enige die een probleem heeft is de verpleegkundig centralist en niet de eerste de beste bhv-er .