Overigens, nog een aardige anekdote wat mij gisteren overkomen is.
Gisteren wilde ik in mijn hoedanigheid als Waarnemend HBHV van mijn kantoor een nieuwe ploegleider de beginselen van het portofoonverkeer uitleggen. Ik had twee enveloppen voor hem neergelegd met daarop twee kamernummers die in ons gebouw voor komen. In die gesloten enveloppen zaten briefjes met ongevalssituaties daarop omschreven.
Het was de bedoeling dat de bewaking (die de inhoud van die briefjes ook kende) de ploegleider per porto zou oproepen om zogenaamd naar een van de genoemde kamers te gaan. Dat was echter alleen het sein om de envelop met het corresponderende kamernummer te openen, te lezen wat er zogenaamd was gebeurd in die ‘kamer’ en dan via de porto aan de Commandopost (waar ik dan als HBHV inmiddels zou zitten) zou doorgeven wat ie aan gewonden e.d. had aangetroffen en wat ie aan hulpdiensten nodig had e.d.
Ik zat nog bij de man in het BHV-lokaal toen de bewaking de ploegleider al opriep: ‘porto 3 gaat u naar het bedrijfsrestaurant, daar heeft iemand zich flink gesneden aan glas’. Mijn eerste reactie was ongeloof, want ik had in geen der scenario's het ongeval in het bedrijfsrestaurant laten plaatsvinden en de ploegleider keek mij ook al ongelovig aan, omdat op geen der enveloppen ‘bedrijfsrestaurant’ stond. Ik dacht dus dat de bewaking mij wilde verrassen in plaats van dat ik de ploegleider voor hete vuren zou plaatsen.
Gelukkig zei de wacht, die wist dat ik met de porto zou gaan oefenen, ‘HBHV en porto 3, voor alle duidelijkheid: dit is geen oefening’. Waarna de ploegleider richting ongeval snelde, ik richting de commandopost en de EHBO'ers opgepiept werden.
Wat dit in mijn ogen zo bijzonder maakte was dat we maanden geen melding van ongeval of onwelwording hadden gehad en net nu ik een ‘realistische’ oefening wil gaan houden en vlak voordat ik de bewaking de opdracht wilde geven de (oefen)alarmoproep te doen, zij met een echte melding kwamen.
Overigens, met het (echte) slachtoffer ging het goed. De melding bleek achteraf vele malen erger dan de wond rechtvaardigde. En daarna heeft de ploegleider alsnog zijn oefening gedraaid.