EHBO is inderdaad soms ingewikkeld maar je moet er geen nucleaire wetenschap van maken. Naar mijn idee is het kunnen handelen iets wat in je zit. En dan zijn er genoeg mensen die allerlei diploma's hebben maar compleet dichtslaan bij een hulpverlening. Als iemand toch hulp verleent en die doet het dan niet precies volgens de theorie maar haalt wel hetzelfde resultaat dan ben ik blij dat die persoon iets gedaan heeft.
BHV gaat niet zo ver als EHBO en dat is ook niet nodig. De basale zaken worden behandeld en het ligt aan de persoon hoe die reageert op het moment dat er echt stront aan de knikker is.
Ik ken best wel wat EHBO'ers die lid zijn van een vereniging, meedoen aan evenementen maar dit alleen maar doen voor het shirt wat ze dragen met het logo en de tas die ze bij zich hebben. Gebeurt er iets dan is het misschien handig om meteen maar DELA te bellen.
Overigens zijn er wel vele EHBO'ers die veel geleerd hebben, veel kunnen en zich met hun ziel en zaligheid inzetten voor de goede daad. Hulde daarvoor! Bij BHV'ers zie je dat toch veeeeeeeeeeeeeeel minder.
Samenvattend vind ik dus dat het handelen bij een calamiteit afhangt van het karakter van de persoon en of deze weet hoe te handelen. Los dus van het feit of die persoon actief EHBO'er is bij evenementen etc.
Jeroen