Wat is de verhouding ?ammonia? op water voor het gebruik van het behandelen van een kwallensteek?
En waar kun je deze oplossing nog meer voor gebruiken?
Dit wordt voornamelijk voor EHBO op het strand gebruikt.
Beste Gideon,
Je moet nooit ammonia gebruiken bij kwallesteken, ik weet dat dit in het Oranje Kruisboekje staat, het wordt zeer zeker niet geadviseerd door het NVIC, het nationaal vergiftigingen informatiecentrum in Utrecht.
Tentakels afspoelen indien aanwezig met water waar de kwal uit komt (zeewater) en hierna koelen tegen de pijn/jeuk. Patient beslist niet laten wrijven e.d, dit verergert de klachten (nog aanwezige netelcellen kunnen zich dan ontladen!).
Bovenstaande is de beste behandeling, heb er veel ervaring mee. Succes.
groeten,
Marco, ambulanceverpleegkundige.
Jopie,
Bij de meeste steken van dieren die gif injecteren kan je ook de vacuumpomp van Aspivenin gebruiken. Na het verwijderen van het gif met de vacuumpomp er nog wat tandpasta op en het probleem is verholpen. Of deze helpt tegen kwallen beten zou ik niet durven zeggen, maar ik denk het haast van wel.
Azaron, afterbite e.d helpen niet bij kwallesteken, het verergert juist de klachten!
Koelen na insectensteken is het beste wat betreft pijnbestrijding e.d betreft, bij de wesp natuurlijk eerst de eventuele angel verwijderen. In het OK-boekje staat dat prima omschreven hoe dat te doen.
Tandpasta, te gek voor woorden, ga als eerste hulpverlener niet zelf dokteren!
Gif uitzuigen na insectensteken helpt ook niet, meer een psychologisch effect. Dit is echter al een keer op dit forum uitvoerig aan de orde geweest, niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt.
Kortom: ok-boekje aanhouden bij het verlenen van eerste hulp behalve het item kwallesteken.
groetjes,
Marco, ambulanceverpleegkundige.
Het uitzuigen van een insectensteek heeft wel degelijk een positief effect, ik heb er veel ervaring mee omdat ik het op diverse inzetten heb gebruikt toen ik nog bij het rode kruis was. (als je het direct na de steek/beet uitzuigt dan blijft de zwelling beperkt)
Verder was ook het opdoen van azaron goed, want we hebben hierover verschillende mensen horen zeggen dat ze hierdoor geen of veel minder jeuk of pijn hadden.
Of het bij kwallensteken werkt dat weet ik niet, daarom schreef ik in mijn vorige reactie ook dat dit niet “het onderwerp” was.
Ik volg ook het OK-boekje bij het verlenen van eertse hulp, maar het is toch ook niet verkeerd om goeie ervaringen toe te passen?
Doe jij als ambulanceverpleegkundige “alles” volgens het boekje of zoals je het op de SOSA-opleiding geleerd hebt?
Geloof me, ik lees het OK-boekje regelmatig door en volg ook netjes alle herhalingslessen, maar soms mag je best eens vanuit je ervaring handelen vind ik.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?